Kirjojen nimiä, jotka käsittelevät muinaisia sumereja, nuolenpääkirjoituksen käännöksiä sekä arkeologisia löytöjä aiheesta.

Kysytty

Kirjojen nimiä, jotka käsittelevät muinaisia sumereja, nuolenpääkirjoituksen käännöksiä sekä arkeologisia löytöjä aiheesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä luettelo, jonka olen kerännyt Auran-Karinaisten-Pöytyän-Yläneen , Turun kaupunginkirjaston, Tampereen kaupunginkirjaston, Helsingin seudun yleisten kirjastojen (Plussa) sekä Turun yliopiston kirjaston tietokannoista.
Joukossa on muutama ruotsin- ja saksankielinenkin teos, vaikka toiveesi olikin suomen- ja englanninkielisiä kirjoja.
Voit tiedustella sinua kiinnostavia teoksia kotikuntasi kirjastosta kaukolainaksi, mikäli et joihinkin kirjastoihin pääse itse käymään. Kaukolainaus on todennäköisesti maksullista (riippuu kirjastosta) ja hinta vaihtelee siten, että yliopiston kirjastoista kaukolaina on kalliimpi kuin yleisistä kirjastoista. Kysy oman kotikuntasi kirjaston käytäntöä.

Karinaisten kirjastossa on seuraava teos :
-Salonen, Armas : Sumeri ja sen henkinen perintö

Turun kaupunginkirjastossa on seuraavaa:
-Robinson, Andrew : Skrivkonsten : uppkomst och historia : alfabet, kilskrift, hieroglyfer och piktogram

Helsingin seudun yleisistä kirjastoista löytyvät seuraavat teokset:
-Kramer, Samuel Noah : From the tablets of Sumer twenty-five firsts in man's recorded history
-Nineveh, 612 BC the glory and fall of the Assyrian empire, catalogue of the 10th anniversary exhibition of the
Neo-Assyrian Text Corpus Project, Assyrian imperiumin loisto ja tuho, Assyrian valtionarkisto -projektin
10-vuotisnäyttelyn luettelo (löytyy myös Turusta)

Tampereen kaupunginkirjastosta löytyy seuraavat teokset:
-Caubet, Annie : The ancient Near East
-Kirjoittamisen historia (video)
-Cole, Steven W. : Nippur in late Assyrian times c. 755-612 BC
-Jas, Remko : Neo-Assyrian judical procedures
-State archives of Assyria : published by the Neo-Assyrian Text Corpus Project of the Academy of Finland in co-operation with Deutsche Orient-Gesellschaft

Turun yliopiston kirjastossa on saatavana :

- Crawford, Harriet : Sumer and the Sumerians
- Kärki, Ilmari : Die Königsinschriften der dritten
-Fuchs, Andreas : 1. Die Annalen des Jahres 711 v. Chr
-Nissinen, Martti : 2. References to prophecy in Neo-Assyrian.
-State archives of Assyria : Vol. XIII Letters from priests to the kings
-Aro, Sanna : Tabal : zur Geschichte und materiellen.
-Radner, Karen : Die neuassyrischen Privatrechtsurku
- State archives of Assyria : Vol. IX Assyrian prophecies
-Jas, Remko : Neo-Assyrian judicial procedures
-Cole, Steven : Nippur in late Assyrian times c. 75
- State archives of Assyria : Vol. XI Imperial administrative records.
- State archives of Assyria : Vol. XII Grants, decrees and gifts of the Neo
- De Odorico, Marco : The use of numbers and quantifications
- Millard, Alan : The eponyms of the Assyrian empire
-State archives of Assyria : Vol. 10 Letters from Assyrian and Babylonian
- State archives of Assyria : The use of numbers and quantifications
-State archives of Assyria : Vol 8 Astrological reports to Assyrian kings
- State archives of Assyria : Vol. 6 Legal transactions of the royal court
- State archives of Assyria : Volume 4 Queries to the sungod
- State archives of Assyria : Vol. 5 The correspondence of Sargon II.
- State archives of Assyria : Vol. 3 Court poetry and literary miscellanea
- State archives of Assyria : Vol. 2 Neo-Assyrian treaties and loyalty oath