Otsikko
Kirjoitetaanhan res. maj. Sale edellä osoitetulla tavalla?

Kysytty

Kirjoitetaanhan res. maj. Sale edellä osoitetulla tavalla?

Vastaus

Vastattu

Kotimaisten kielten keskuksen ohjepankin lyhenneluettelossa käytetään juuri noita kirjoitusasuja:

https://www.kielikello.fi/-/lyhenneluettelo

1 ääntä

Kommentit

Riippuu siitä, milloin kirjoitat, mitä ajankohtaa käsittelet ja haluatko kirjoittaa kuten virallinen kielioppi sanoo, vai kirjoitatko jonnekin, mikä edellyttää puolustusvoimien kielenkäyttöä.
Puolustusvoimilla on ollut kautta aikain "oma kielioppi" joka on vaihtelevasti poikennut virallisesta, ja asevoimat on vasta noin 12 vuotta sitten luopunut omasta kieliopistaan. Omista sanoista ei tietenkään luovuta, ja niitä tulee kaiken aikaa lisää Nato-terminologiasta.

Hyvä kommentti! Kotuksen alaa on yhteinen suomen yleiskieli. Erikoisaloilla on omia ohjeitaan ja käytäntöjään sekä termien määrittelyssä että merkinnöissä.
Muistissa on sekin, että koko valtionhallinnolla oli taannoin omia, valtiovarainministeriössä virkatyönä tehtyjä ohjeita kirjoittamisesta. Uuden työntekijän ei auttanut tukeutua siihen mitä oli vastikään opiskellessaan painanut mieleensä.