Otsikko
Kirjoitan koulutyötä, johon liittyen minun pitäisi lukea lisää realismista. Pohjana vertailen nyt ensin realismia kuvataiteessa, kirjallisuudessa ja…

Kysytty

Hei! Kirjoitan koulutyötä, johon liittyen minun pitäisi lukea lisää realismista.

Pohjana vertailen nyt ensin realismia kuvataiteessa, kirjallisuudessa ja elokuvatutkimuksessa.

Entä onko realistisuus usein kytketty poliittisuuteen tai totuudenmukaisuus ei-vain-myönteisiin kuvauksiin tilanteista? Alun alkaenhan realistisuus oli taiteessa vasemmalle painottunutta.

Voiko nostalgia, melankolia tai kaunis olla esimerkiksi kirjallisuudessa realistista ja mistä löytyisi lisälukemista näistä termeistä? Aristoteleshan on kirjoittanut Runousopissaan tragediasta ja jonkin verran kai myös komediasta. Suhtaudutaanko yleensä nostalgisuuteen kielteisesti taiteessa ja kirjallisuudessa vai olenko vain jostakin saanut tällaisen kuvan?

Entä miten realismiin suhtaudutaan aivan viime aikojen kirjallisuudessa, elokuvassa ja kuvataiteessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvä lähdeteos on esim. Yrjo Hosiaisluoman kirja Kirjallisuuden sanakirja (WSOY 2003). Kirja selittää kirjallisuuden termejä antiikista nykypäivään. Realismia käsitellään myös mm. teoksissa Erich Auerbach: Todellisuudenkuvaus länsimaisessa kirjallisuudessa ( Suomalaisen kirjallisuuden seura 1992), AnnaMari Sarajas: Tunnuskuvia:Suomen ja Venäjän kirjallisen realismin kosketuskohtia ja Uudessa valossa: Kirjoituksia realismin kysymyksestä (toimittanut Päivi Lappalainen 1998) . Elokuvasta kattava kirja on Elokuvan historia, tekijänä Peter von Bagh (Otava 1998). Realismia kuvataiteessa käsitellään esim.englanninkielisessä kirjassa Realism, tekijänä Kerstin Stremmel (2004) ja American realism, tekijänä Edward Lucie-Smith (1994) sekä Socialist realist painting, tekijänä Matthew Cullerne Bown (1998).