Kirjan nimi hukassa. Siinä matkaaja jää pieneen kylään (auto tai moottoripyörä hajoaa). Korjaus viivästyy ja viivästyy. Ajankulukseen mies osallistuu kylän…

Kysytty

Kirjan nimi hukassa. Siinä matkaaja jää pieneen kylään (auto tai moottoripyörä hajoaa). Korjaus viivästyy ja viivästyy. Ajankulukseen mies osallistuu kylän askareisiin. Välillä ahdistaa, kun ei pääse lähtemään, mutta ajatuksena silti, että huomenna sitten... Vähitellen miehestä tulee osa kylää, eikä hän kaiketi lähtenytkään sitten koskaan.

Olen koittanut kaikenlaisilla hakusanoilla netistä, mutta oikeaa yhdistelmää en ole löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Magnus Millsin romaani Ei mitään uutta idän pikajunasta (WSOY, 2000). Päähenkilö on matkassa moottoripyörällä ja pysähtyy hetkeksi pieneen englantilaiskaupunkiin lomailemaan, ennen kuin jatkaa matkaansa Intiaan. Leirintäalueen omistaja pyytää häntä maalaamaan porttinsa. Siitä alkaa kierre, joka johtaa hänet yhä uusiin pieniin töihin ja velvollisuuksiin. Moottoripyörän rikkoutuminen tapahtuu tosin vasta, kun hän tekee ainoaksi jäävän lähtöyrityksensä. Lopulta, kun kaupungin maitoautonkuljettaja kuolee tapaturmaisesti, hän päätyy ottamaan tämän yrityksen kontolleen.