Kiitos jo etukäteen jos olisi tietoa. En ole ihan varma mikä pistiäinen on kyseessä. Siipi vahingoittunut, mutta todella kova touhuamaan, lentoon ei pääse…

Kysytty

Kiitos jo etukäteen jos olisi tietoa. En ole ihan varma mikä pistiäinen on kyseessä. Siipi vahingoittunut, mutta todella kova touhuamaan, lentoon ei pääse. Onko tälläisellä mahdollisuus selvitä luonnossa lentokyvyttömänä? Tiedän että herättää hilpeyttä, mietin vain mikä olisi tälle kaverille parasta, pitää "turvassa ja ruokkia sokerivedellä, mahd. Luontaisessa ympäristössä vai luontoon lentokyvyttömänä. En ole tohtinut tappaa kun noin touhukas ollut useamman päivän.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Tätä näkökulmaa on todella vaikea löytää hyönteiskirjoista! Monen hyönteisen hyödyllisyyttä luonnossa korostetaan, mutta vahingoittuneen pistiäisen hoitamisesta en löytänyt vinkkejä.

Voisiko kyseessä mahdollisesti olla isopihtihäntä? Katso tarkemmin osoitteesta https://sisatilojentuholaiset.fi/muut-asuntovieraat/pihtihanta/
Isopihtihännästa todetaan, että sillä on toimivat siivet, vaikka se harvoin lentää. Tästä voisi päätellä, että se jopa selviäisi luonnossa, vaikka siipi ei toimi.

Yle Radio Suomen Luontoillan asiantuntijat osaisivat varmasti vastata tähänkin kysymykseen. Seuraava lähetys on keskiviikkona 14.7. Kysymyksen voi lähettää
osoitteeseen: luonto.ilta@yle.fi tai lähetykseen voi soittaa suoraan numeroon 0203 17600.