Kiistanalaisia silikoniyhdisteitä käytetään kosmetiikassa. Haluan välttää niitä erityisesti hiustenhoitotuotteissa. Osaan välttää jo nimillä dimethicone,…

Kysytty

Kiistanalaisia silikoniyhdisteitä käytetään kosmetiikassa. Haluan välttää niitä erityisesti hiustenhoitotuotteissa.
Osaan välttää jo nimillä dimethicone, trimethicone, cyclodimethicone ja dimethiconol ilmoitettuja silikoniyhdisteitä.
Mutta millä muulla nimillä ne ovat tunnistettavissa? (Ainakin eniten käytetyt?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Kosmeettisissa tuotteissa esiintyvistä silikoneista löydät tietoa Aija Luoman ja Raija Karan julkaisusta Silikonit kosmetiikan palveluksessa. Kyseisen julkaisun mukaan kyseessä on aina silikoni, jos tuotteen ainesosaluettelon nimissä esiintyy seuraavia sananosia: METHICON, SILANOL, SILYL, SILOXANE, SILOXY, SILICONE tai SILANE.

Tässä samassa julkaisussa on lueteltu noin sata erilaista silikonia, joita kosmeettisten tuotteiden valmistajat ovat ilmoittaneet tuotteidensa sisältävän. Lisää tietoa kosmetiikan sisältämistä silikoneista ja muista ainesosista sekä niiden käyttötarkoituksesta löytyy myös seuraavista julkaisuista:
Luoma, Aija: Silikonit, kosmetiikan hullut hevoset.
Luoma, Aija: Kosmeettiset ainesosat.
Kyseisiä julkaisuja on kirjastoissa. Niiden saatavuuden voit tarkistaa Plussa-aineistotietokannasta, jonka Internet-osoite on http://www.libplussa.fi.