Haittaako sinetittömien nestepitoisten rajallisen säilyvyyden omaavien kosmetiikka- ja pesutuotepakkausten availu kaupassa mm. tuoksun testaamisen vuoksi?

Kysytty

Haittaako sinetittömien nestepitoisten rajallisen säilyvyyden omaavien kosmetiikka- ja pesutuotepakkausten availu kaupassa mm. tuoksun testaamisen vuoksi? Vaikuttaako tuotepakkauksessa ilmoitettuun säilyvyyteen (esim. 36kk)?
"Kaupassa nuuskuttelijat" ovat sitä mieltä, että toiminta on ok.

Vastaus

Vastattu

EU:n kosmetiikka-asetuksen mukaan kosmetiikkapakkauksissa tulee olla merkintä säilyvyydestä. Jos tuotteen säilyvyysaika on enintään 30 kuukautta, merkitään pakkaukseen tiimalasin kuva sekä lause "Parasta käytettynä ennen" ja päivämäärä. Jos tuote säilyy yli 30 kuukautta, siihen merkitään sen säilyvyys avaamisen jälkeen. Merkintä on kuva avatusta purkista, jonka yhteydessä ilmoitetaan säilyvyysaika kuukausina tai vuosina.

Jos pakkaukseen on merkitty säilyvyys avaamisen jälkeen, tämä aika alkaa siitä hetkestä, kun pakkaus on avattu. Näin ollen kaupassa avatun tuotteen parasta ennen -aika alkaa jo ennen sen myyntihetkeä.

Tuote säilyy ainakin ilmoitetun ajan, mutta saattaa säilyä hyvänä pidempäänkin.Toisaalta tuote voi väärin säilytettynä säilyä myös vähemmän aikaa. Tuotteen pilaantumista voivat aiheuttaa esimerkiksi seuraavat asiat:

  • kosteus ja sen mukanaan tuomat mikrobit
  • lämpö, joka edesauttaa kosteuden vaikutusta
  • likaiset kädet ja niiden mukanaan tuomat mikrobit
  • tuotteen sekoittaminen 'likaisten' tuotteiden, esimerkiksi likaisen veden kanssa.

Lähteet: https://tukes.fi/kemikaalit/kosmetiikka/kosmetiikan-merkinnathttps://www.kosmetiikkajahygienia.fi/fin/kosmetiikka/kosmetiikan_turvallisuus_ja_lainsaadanto/sailyta_kosmetiikkaa_oikein/