Kiinostaisi Tuovinen sukunimi.Mistä juontaa?Onko savolainen sukunimi?Olen syntyisin Nurmeksesta ja sukukin sieltä niin pitkälle kuin muistavat.On Tuovi…

Kysytty

Kiinostaisi Tuovinen sukunimi.Mistä juontaa?Onko savolainen sukunimi?Olen syntyisin Nurmeksesta ja sukukin sieltä niin pitkälle kuin muistavat.On Tuovi etunimiäkin.Olen yrittänyt selata nettiä ja kirjoja ei vain etsimääni tietoa löydy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet -kirjan mukaan
vanhimmat tiedot Tuovisista ovat Savosta 1500-luvulta (Antti Tooffuin). Nimen kirjoitusasu on vaihdellut: Toowin, Toffinen, Tuofuinen, Tuowinen. Nimen on arveltu syntyneen skandinaavisesta nimestä Tove. On myös arveltu, että Tuovisen taustalla voisi olla nimi David savolaisittain eli Tuavetti, Tuovikka.