Otsikko
Kiinnostaisi tietää tippua, tipahtaa, tiputtaminen, tipahtaminen sanojen alkuperä. Mistä rakentuvat, mihin pohjautuvat? Myös tipahtaa-tippumisen vertailu…

Kysytty

Hei

Kiinnostaisi tietää tippua, tipahtaa, tiputtaminen, tipahtaminen sanojen alkuperä. Mistä rakentuvat, mihin pohjautuvat?
Myös tipahtaa-tippumisen vertailu pudottamiseen kiinnostaa. Myötäileekö esimerkiksi murrealueita vai kulttuuria maalla/ kaupungissa elämistä?

Vastaus

Vastattu

Kyseiset sanat perustuvat sanaan tippa, joka on mahdollisesti skandinaavista alkuperää. Sekä suomen että skandinaavisten kielien sanat saattavat myös olla alkujaan erillisiä onomatopoeettisia eli ääntä jäljitteleviä sanoja, jotka ovat syntyneet ilman yhteyttä toisiinsa.

Sanaa pudota muistuttavia sanoja löytyy useista suomen sukulaiskielistä kuten virosta, inkeristä ja vepsästä. Molemmat sanat ovat vanhoja: ensimmäiset maininnat sanasta tippa löytyvät Christfrid Gananderin sanakirjasta vuodelta 1787 ja sanasta pudota Mikael Agricolan (n. 1510-1557) teksteissä.

Lähde: Suomen sanojen alkuperä. Etymologinen sanakirja (SKS 1992).