Kiinnostaisi löytää lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikoita eri puolilta maailmaa. Sellaisia sukupolvia yhdistäviä klassikoita, joita lapset kouluissa eri…

Kysytty

Hei!
Kiinnostaisi löytää lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikoita eri puolilta maailmaa. Sellaisia sukupolvia yhdistäviä klassikoita, joita lapset kouluissa eri puolilla maailmaa ovat lukeneet/lukevat, ennemmin kuin tuoreita bestsellereitä. En myöskään tarkoita erityisesti kansansatuja, vaan ennemmin lasten ja nuorten romaaneja, kertomuksia tai kirjasarjoja, kuten vaikka Pekka Töpöhäntä, Vaahteramäen Eemeli ja Fedja-setä.
Olisiko vinkkejä mistä aloittaa tutustuminen?

Vastaus

Vastattu

Lastenkirjainstituutin Päivi Nordling vastasi seuraavalla tavalla: Vastaavanlainen kysymys on joskus esitetty meille tänne instituuttiin: mitkä kirjat ovat sellaisia, joita voi pitää sukupolvikokemuksena eli jotka (melkein) kaikki eri puolilla maailmaa asuvat alle 30-vuotiaat ovat lukeneet. Tähän ryhmään kuuluvat ehkä monet Astrid Lindgrenin kirjat, myös Tove Janssonin muumikirjat ja uudemmista J. K. Rowlingin Harry Potterit. Mahdollisesti kirjoja on listattu jonnekin, mutta en pysty äkkiseltään sanomaan mistä tällaista tietoutta löytäisi.

Onnetista poimin asiasanalla klassikot muutamia teoksia joista voi lähteä haravoimaan klassikoita, päällimmäisenä kaksi:

01.58 NYSTRÖM, Karna
100 böcker att läsa innan man blir vuxen
Lund : BTJ Förlag, 2010. - 111 s. ; 19 cm.
ISBN 978-91-7018-685-1 nid.

"100 kirjaa jotka tulee lukea ennen aikuistumista". Selostava valikoimaluettelo etenee luokka-asteittain (luokat 1-9, mukana myös F-luokka eli esikoululaiset) ja esittelee suositeltavia ruotsinnettuja lasten- ja nuortenkirjoja eri kielialueilta. Useimmat kirjat on myös suomennettu.

86.03K KOSKI, Mervi: Ulkomaisia nuortenklassikoita : Aarresaaresta Pulskaan Mustaan
Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2000. - 283 s. : kuv. ; 26 cm
ISBN 951-692-466-2 sid.

Hakuteos esittelee 31 ulkomaista klassikkokirjailijaa.

Muita mahdollisia:

86.03K KÜMMERLING-MEIBAUER, Bettina
Klassiker der Kinder- und Jugendliteratur : ein internationales Lexikon / Bettina Kümmerling-Meibauer. Bd. 1 (A-K). - Stuttgart : Metzler, 1999. - s. V-XXXVI, 1-584 ; 25 cm.
ISBN 3-476-01235-2 sid. (koko teos)

86.03K KÜMMERLING-MEIBAUER, Bettina
Klassiker der Kinder- und Jugendliteratur : ein internationales Lexikon / Bettina Kümmerling-Meibauer. Bd. 2 (L-Z). - Stuttgart : Metzler, 1999. - s. 585-1236 ; 25 cm.
ISBN 3-476-01235-2 sid. (koko teos)

Kaksiosainen hakuteos esittelee yhteensä 534 "lasten- ja nuortenkirjaklassikkoa" 1700-luvulta 1990-luvulle.

86.11 HERZ, Sarah K.
From Hinton to Hamlet : building bridges between young adult literature and the classics / Sarah K. Herz with Donald R. Gallo. - Westport (CT) : Greenwood Press, 1996. - xvi, 127 s. ; 24 cm
ISBN 0-313-28636-1 sid.

Erityisesti opettajille tarkoitettu kirja nuorten kirjallisuudesta (young adult literature = YA). Sitä lähestytään esittelemällä kirjallisuuden klassikoita (esim. Twainin Hucleberry Finn, Shakespearen Hamlet ja Julius Caesar, Homeroksen Odysseus sekä Steinbeckin Hiiriä ja ihmisiä) ja vertailemalla niiden teemoja uusien nuortenromaanien teemoihin.

86.11 KLASSIKER
Klassiker för dig : porträtt - skrivna för barn - av klassiska barn- och ungdomsförfattare. 1. - Lund : Bibliotekstjänst, 1997. - 149 s., [4] kuvalehteä : kuv. ; 20 cm ISBN 91-7018-411-9 nid.

86.11 KLASSIKER
Klassiker för dig : porträtt - skrivna för barn - av klassiska barn- och ungdomsförfattare. 2 : Från Lucy Maud Montgomery till Laura Ingalls Wilder. - Lund : Bibliotekstjänst, 1998. - 153 s., [4] kuvalehteä : kuv. ; 20 cm ISBN 91-7018-421-6 nid.

86.11 KLASSIKER
Klassiker för dig : porträtt - skrivna för barn - av klassiska barn- och ungdomsförfattare. 3 : Från Bertil Almqvist till Harry Kullman. - Lund : Bibliotekstjänst, 1998. - 187 s., [4] kuvalehteä : kuv. ; 20 cm. ISBN 91-7018-429-1 nid.

86.11 KLASSIKER
Klassiker för dig : porträtt - skrivna för barn - av klassiska barn- och ungdomsförfattare. 4 : Från Selma Lagerlöf till Erik Zetterström. - Lund : Bibliotekstjänst, 1999. - 180 s., [4] kuvalehteä : kuv. ; 20 cm
ISBN 91-7018-435-6 nid.

Lapsille tarkoitettu kirja esittelee artikkeleissaan nuorisokirjallisuuden klassikkokirjailijoita.

86.5 LURIE, Alison
Boys and girls forever : children's classics from Cinderella to Harry Potter
[London] : Penguin Books, 2003. - xvi, 219 s. ; 21 cm
ISBN 0-14-200252-6 nid.

Suurin osa kokoelman kirjoituksista on alunperin julkaistu New York Review of Books -lehdessä. Kirjoituksissa tarkastellaan lastenkirjallisuuden klassikoita ja niiden kirjoittajia, pääasiassa amerikkalaisia ja englantilaisia, mutta mukana ovat myös Tove Jansson ja H. C. Andersen.

2 ääntä

Kommentit

Kysyttiinkö maailmanlaajuisesti (mahdollisimman monessa maassa) tunnettuja teoksia vai yksittäisten maiden omia, saman kansakunnan eri sukupolvia yhdistäviä "kotimaan klassikoita"?

Tarkoitin juurikin yksittäisten maiden omia, heidän klassikoitaan. Mutta kiitos vastauksista! Tässä tuli joitakin johtolankoja ja vinkkejä, mistä katsoa.!

Kysymys on vähän hankala siinä mielessä, että ainakaan minä, mummoikäinen, en pidä Pottereita klassikoina, nehän ovat aivan liian uusia. Monissa lasten ja nuorten kirjoissa on perustana ikiaikaiset klassikot kuten Aisopoksen ja de la Fontainen eläinsadut. Täytyy myös muistaa, että tarinoissa on monasti ollut tarkoitus paitsi esittää jotain opettavaista, niin myös piilottaa eläinhahmoihin tai huvittaviin henkilöihin poliittista satiiria yms. Kiinnostunut lukija, joka haluaa nähdä vaivaa, voi löytää samantapaisia tarinoita eri puolilta maapalloa, eri nimillä, mutta samankaltaiset juonet. Näitä sivuavat myös Robinson Crusoe ja Gulliverin tarinat.

R.L. Stevensonin Aarressaari on varmaan klassikoihin luettavissa, samoin Uncle Remus, jossa on afrikkalaista ja amerikkalaista kertomaperinnettä. Kokoajaksi amerikan puolella mainitaan Joel Chandler Harris, suomenkielisen Jänis Vemmelsäären tekijäksi on mainittu Anni Swan. Kyseessä ovat eläintarinat, joita Yhdysvalloissa kerrottiin osittain perinteen osana, osittain etelän orjien tueksi. Huckleberry Finn, Liisa Ihmemaassa ja Uljas Musta eri versioineen ovat olleet jo usean sukupolven luettavissa, samoin Charles Perraultin, H.C. Andersenin, Grimmin veljesten, Lewis Carrollin, Jules Vernen, Frederick Marryattin, Alexandre Dumas´n, Charles Dickensin, Walter Scottin, L.M. Montgomeryn, Louisa M. Alcottin ja monien muiden teokset. Peppi ja muumit ovat näiden rinnalla myös uusia tulokkaita. Kannattaa huomata, että jopa Pekka Töpöhäntä on eräänlainen yhteiskuntakritiikki, jossa tekijä kuvaa itsensä Pekkana.
Klassikkolistauksista kiinnostuneet englantia taitavat löytävät netistä erinomaisen luettelon täältä:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_children%27s_classic_books
Teokset on lajiteltu ajan mukaan.

Juuri niin. Ensimmäiset Pottereita lapsuudessaan lukeneet eivät ole vielä edes isoisien ja -äitien iässä, joten ne eivät voi olla useita sukupolvia yhdistäviä lapsuuskokemuksia. Kysyjä nimenomaan rajasi tuoreet bestsellerit pois. Lastenkirjainstituutti vastasi eri kysymykseen, nim. mitä sama nuori (alle 30!) sukupolvi on lukenut laajalti eri puolilla maailmaa.