Kevyen liikenteen väylällä, joka on osa samaa tietä kuin ajorata, on sama polkupyörien nopeusrajoitus kuin on ajoradalla kulkevilla moottoriajoneuvoilla. Mutta…

Kysytty

Kevyen liikenteen väylällä, joka on osa samaa tietä kuin ajorata, on sama polkupyörien nopeusrajoitus kuin on ajoradalla kulkevilla moottoriajoneuvoilla. Mutta mikä rajoitus on pyörätiellä, joka ei ole osa tietä, jolla on myös ajorata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liikenneturvan neuvontapalvelusta vastattiin seuraavasti:

Pyörätiellä on sama nopeusrajoitus kuin viereisellä ajoradallakin. Tai erillisellä pyörätiellä alueen yleisrajoitus.

Kävelykadulla ja pihakadulla ajonopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h.

Kaikissa tilanteissa ajonopeus on sovitettava sellaiseksi, että pyörän hallinta säilyy ja sen voi pysäyttää tien näkyvällä osalla kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Pyöräteiden geometria on yleensä suunniteltu enimmillään (suorat osuudet) nopeuden 30 km/h mukaan.

Lisäksi ennakointivelvollisuus koskee myös pyöräilijöitä:

4 §

Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Liikenneturvan Jalan ja pyöräillen oppaasta löytyy koottuna nykylain mukaiset yleiset ohjeet, https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/07/jalan_ja_pyoraillen_op…

Pyöräilijän liikennesäännöt, https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot

Liikenneturvan neuvontapalvelu, https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/liikennekasvatus/