Otsikko
Ketkä ovat suosituimpia historiallisten romaanien kirjailijoita. Sekä suomalaisia ja ulkomaalaisia.

Kysytty

Ketkä ovat suosituimpia historiallisten romaanien kirjailijoita. Sekä suomalaisia ja ulkomaalaisia.

Vastaus

Vastattu

Alan perustajana pidetään skotlantilaista Walter Scottia.

Alexandre Dumas on ranskassa kirjallisuuslajin perustaja (Kolme muskettisoturia, jne).

Henryk Sieniewicz on kolmas tärkeä lajin edustaja, hän sai myös Nobelin palkinnon. Hänen kirjansa sijoittuvat Puolan historiaan, paitsi tunnetuin niistä, eli Quo Vadis, joka tapahtuu antiikin Roomassa.

Suomessa historiallisen romaani aloittajia oli esimerkiksi Topelius. Myös Väinö Linnan Täällä pohjantähden alla luetaan historialliseksi romaaniksi. Uudempia historiallisen romaanin kirjoittajia ovat esimerkiksi Mika Waltari, Kaari Utrio ja Raija Oranen.

Ulkomaisia historiallisen romaanin nykytekijöitä on esimerkiksi Ken Follett tai Conn Iggulden. Historiallisen romaanin kenttä on valtavan laaja, joten mitään tyhjentävää listaa on vaikea antaa. Tässä vielä Kirjavinkit-sivuston tärppejä: https://www.kirjavinkit.fi/avainsanat/historialliset-romaanit/