Otsikko
Ketä pidetään Suomen hotelli- ja ravintolalaitoksen isänä ja missä ja milloin hän vaikutti?

Kysytty

Ketä pidetään Suomen hotelli- ja ravintolalaitoksen isänä ja missä ja milloin hän vaikutti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjö Soinin teoksessa Suomen majoitus- ja ravitsemuselinkeinon vaiheet (1964) kerrotaan, että se, milloin "majoittaminen ja ravinnon antaminen Suomessa on lähtenyt elinkeinona kehittymään, on vain kuvittelun avulla arvattavissa". Hänen mukaansa samoihin aikoihin toiminta alkoi luostari-, kilta- ja majatalolaitoksissa.

Luostari- ja kiltalaitosten yhteydessä ei teos mainitse nimiä, mutta majatalolaitoksen teki mahdolliseksi kuningas Mauno Ladonlukko antamalla Alsnön sääntö -nimisen asetuksen vuonna 1279.

Ainakaan yhtä selkeää "isää" ei hotelli- ja ravintolatoiminnalle lähteistä löytynyt. Kannattaa kuitenkin tutustua paitsi yllä mainittuun teokseen, myös esim. saman tekijän kaksiosaiseen teossarjaan Vieraanvaraisuus ammattina (1963). Kirjat ovat lainattavissa ainakin muutamista pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista (http://www.helmet.fi/).