Kesä on tulossa ja kesähelteellä otetaan aurinkoa ja tulee kuuma loikoilla auringossa. Kesäpäivinä muurahaisetkin ahertavat kovassa työssä. Miten on tuleeko…

Kysytty

Hei! Kesä on tulossa ja kesähelteellä otetaan aurinkoa ja tulee kuuma loikoilla auringossa. Kesäpäivinä muurahaisetkin ahertavat kovassa työssä. Miten on tuleeko muurahaisilla kuuma helteellä...pitääkö mennä maan alle varjoon....? Onko kuumuusongelmia pikku olioilla kuten esim. muurahaisilla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun on tarpeeksi kuuma, esimerkiksi aavikolla, muurahaiset vetäytyvät pesänsä maanpinnan alapuolisiin osiin, jossa lämpötila ei ole liian korkea. Suomen kaltaisissa viileämmissä maissa tämä ei ole ongelmallista yhtä usein, mutta meilläkin muurahaiset toimivat samoin, jos pesän yläosien lämpötila kasvaa liian korkeaksi.

Nämä ja muutakin tietoa muurahaisista löytyy muurahaiswikistä:

http://www.muurahaiset.net/wiki/index.php/Muurahaisten_biologiaa