Otsikko
Kenenkähän kirjoittama kertomus tai kirjan katkelma voisi olla pääpiirteittäin seuraavanlainen: se sijoittuu 1960-1970-luvuille Lappiin rakennettavien…

Kysytty

Kenenkähän kirjoittama kertomus tai kirjan katkelma voisi olla pääpiirteittäin seuraavanlainen: se sijoittuu 1960-1970-luvuille Lappiin rakennettavien tekoaltaiden alueelle. Altaita aletaan rakentaa kohta. Kertomuksessa ollaan perheen ukin luona, paikalla on muistaakseni ukki, tämän poika tai perhe ja lapsi tai lapset, liekö koirakin. Ukki ei halua lähteä kotoaan, talo ja maat ovat tulevaisuudessa jäämässä tekoaltaan alle.

Muistikuvieni mukaan tämä voisi olla jostain 1970-luvun lukion tai keskikoulun lukukirjasta. En muista, onko se katkelma jostain kirjasta tai novelllista vai lukukirjaa varten kirjoitettu ajankohtainen kertomus. Löytyisiköhän näillä hatarilla muistikuvilla kertomusta ja sen kirjoittajaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapin lukukirja (toim. Hannu Rahikainen) vuodelta 1979 sisältää katkelman Veikko Haakanan nuortenromaanista "Anteri, Lapin poika".  Perheen koti on jäämässä Lokan tekoaltaan alle, ja katkelmassa on mukana ukki, Anteri ja Sepi-koira.