Kenen runo : pujotan helmiä hetkien lankaan, lahjaksi mulle ne soi ikuisuus...

Kysytty

Kenen runo : pujotan helmiä hetkien lankaan, lahjaksi mulle ne soi ikuisuus...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Netissä tätä runoa ("Hetkien helminauha") kierrätetään paljon anonyyminä tekstinä. Viola-tietokannasta löytyy viite Martti Rahkosen tämännimiseen sävellykseen. Sen alkusanat näyttävät menevän kuten kysymyksessäkin. Tekstin tekijäksi on tietokannassa merkitty Irja Virtanen. Tämä on kyllä ainoa viite, joten tieto lienee epävarmam eikä sitä voine ainakaan tekijänoikeudellisessa mielessä pitää vahvistettuna.

Heikki Poroila

6 ääntä

Kommentit

Alkuperäisen runon on kirjoittanut mummoni Irja Virtanen, löytyy runokirjasta Rikas olet ollut elämä (julk. 1979). Rahkonen on käyttänyt ko. runokirjan runoja sanoituksina sävellyksissään.

Haluaisin tietää mikä taho tai kuka on kirjailija Irja Virtasen oikeudenomistajat tänä päivänä ja onko esim. Irja Virtasen runot mahdollisesti vapaasti käytettävissä esim.sävellyksiin.