Kemi. Kaupungin pohjoisosassa, Kemijoen suistoaaa on Pajusaari niminen nyk MB Kemin tehtaat. Saaran pohjoisosassa koulun koilispuolella on ollut asutusta joka…

Kysytty

Kemi. Kaupungin pohjoisosassa, Kemijoen suistoaaa on Pajusaari niminen nyk MB Kemin tehtaat. Saaran pohjoisosassa koulun koilispuolella on ollut asutusta joka on nimetty Inkeriksi. Alueella on ollut kolmen parakin ryhmä jossa 50- luvulla on asunut Kemi Oy'n työn tekijöitä. Nimen persteena on ollut luultavasti se että siellä on sodan aikana asunut Inkerin pakolaisia. Nyt alueella ei ole muuta rakennuksia kuin ex kansakoulu. Vanhat kartat, kuvat ja kaikki tieto kiinnostaa. Muuten Inkerin kaakkoispuolella on ollut myös Kankaan talo sanan ja vajan keralla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen museoiden, kirjastojen ja arkistojen yhteisen Finna-palvelun kautta löytyy monenlaista tietoa ja mm.vanhoja kuvia Pajusaaresta hakusanoilla Kemi Pajusaari. Tulosta voi halutessaan rajata esim. aineistotyypin tai aiheen mukaan.  Alla linkki tulokseen:

https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=pajusaari+kemi&type=AllFields&limit=20&sort=relevance%2Cid+asc

Lapin kirjaston aineistotietokannan kautta löytyy myös kirjoja Pajusaaresta:

https://koha.lapinkirjasto.fi/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=pajusaari&idx=kw

Lainattavia kirjoja tai muuta materiaalia voit kysyä kaukolainaan lähikirjastosi kautta.