Otsikko
Keitä asui Suomessa 1500-luvulla? Kuinka moni nykysuomalainen on 1500-luvulla eläneen suomalaisen kirkkoherran/kirkkoherrojen jälkeläisiä?

Kysytty

Keitä asui Suomessa 1500-luvulla? Kuinka moni nykysuomalainen on 1500-luvulla eläneen suomalaisen kirkkoherran/kirkkoherrojen jälkeläisiä?

Vastaus

Vastattu

1500-luvun historiasta löytyy hyvin kiinnostava teos Lappalainen, Mirkka, Susimessu : 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa. Siltala 2009. Se keskittyy erityisesti sisällissodan aikaan, mutta kuvaa myös yhteiskuntaa ja elämää Suomessa laajalti ennen noita 1590-luvun tapahtumia.

Suomi kuului siis Ruotsin valtakuntaan itäisenä osana ja täällä asusti suomalaisia, ruotsalaisia sekä myös kansainvälistä väkeä, saksalaisia ja virolaisia ja idästä venäläisiä sekä muitakin. Sisällissota käytiin Ruotsin (tulevan) Kaarle IX ja Juhana III:n pojan Puolan Sigismundin välillä, joten myös Puola on läsnä Suomenkin historiassa, suomalaiset kun taistelivat hänen puolestaan Kaarlea vastaan. Ajan suuria hahmoja on Klaus Fleming, joka oli Sigismundille varsin uskollinen käskynhaltija. Tähän aikakauteen sijoittuu talonpoikien taistelu Flemingia vastaan, nuijasota.

Suomessa oli siis Ruotsin hallinnon virkamiehiä, paikallista aatelia, papistoa, talonpoikia ja köyhälistöä.

Tuohon kysymykseen kirkkoherrojen jälkeläisistä en löydä materiaalia. Vaikuttaisi siltä, että aiheesta ei ole tilastoja tai julkaisuja, mutta Sukututkimusseura voisi ehkä kyetä antamaan lisätietoa asiasta, https://www.genealogia.fi/yhteystiedot/.

4 ääntä

Kommentit

Löytyiskö vastaus Sursillien suvusta - vaikka heidän tarinansa lieneekin aluksi talonpoikaissukuja koskeva. Kerrotaan, että 1600-luvulla olisi muuan pappismies kiinnittänyt huomiota pohjalaisten pappien sukulaisuuteen. Varmaan löytyisi jälkeläisiäkin. Yksittäisiä viitteitä voi löytyä muuten. Mm. Maarian pitäjässä pappina toiminut Stichaeus tai Stigaeus, 1600-luvulta, jonka poika oli kuuuista Jacob Stigelius, Pusulan kappalainen, joka oli sekaantunut Pusulaa ravistelleeseen kahden samanaikaisen papin sotkuun. Jälkeläisiä saattaa olla heilläkin. Stigelius-nimeä ei ole nykyisessä väestätietojärjestelmässä, mutta nimi on saattanut muuttua ja jälkeläiset voivat olla naispuolisen periyttäjän kautta eri nimisiä.