Käytetäänkö sanoja "alakoulu" ja "yläkoulu" koko Suomessa? Itse olen aina puhunut ala-asteesta ja ylä-asteesta, mutta nyt olen törmännyt näihin (mielestäni…

Kysytty

Käytetäänkö sanoja "alakoulu" ja "yläkoulu" koko Suomessa? Itse olen aina puhunut ala-asteesta ja ylä-asteesta, mutta nyt olen törmännyt näihin (mielestäni vanhoihin) sanoihin mediassa koko ajan.

Vastaus

Vastattu

Ala-asteet ja yläasteet ovat vuosituhannen vaihteessa yhdistyneet hallinnollisesti samaksi kokonaisuudeksi, eli ala-asteista ja yläasteista ei enää puhuta. Alakoulu ja yläkoulu ovat epävirallisia (mutta hyvin paljon käytettyjä) nimityksiä peruskoulun luokille 1 - 6 ja 7 - 9.

2 ääntä

Kommentit

Muinaisena kansakouluaikana "alakoulu" tarkoitti "alakansakoulua" eli kansakoulun kahta tai kolmea alinta luokkaa.

"Yläkoulu" eli "yläkansakoulu" puolestaan tarkoitti kansakoulun luokkia kolmannesta ylöspäin. "Yläkouluseminaarissa" valmistettiin opettajia noille luokille.

Lähde: Nykysuomen sanakirja, 15. p. WSOY 2002.

"Perusopetuksen" terminologiasta ja alan yleiskielisistä käytännöistä Yle.fi/uutiset 29.8.2023
https://yle.fi/a/74-20046002