Otsikko
Käyn vapaaehtoisena lukemassa eräässä vanhainkodissa kerran viikossa. Olemme nyt lukeneet sota-ajasta kertovia kirjoja (mm. Pikkulotta Salli), joista he ovat…

Kysytty

Hei,

käyn vapaaehtoisena lukemassa eräässä vanhainkodissa kerran viikossa. Olemme nyt lukeneet sota-ajasta kertovia kirjoja (mm. Pikkulotta Salli), joista he ovat pitäneet. Nyt olisi toiveessa jotakin hieman iloisempaa luettavaa. Kuuntelijat ovat naisia. Olisiko ehdotuksia? Kirja saisi olla suht helppolukuinen ja -juoninen, jotta vanhukset pysyvät kärryillä ja max. noin 200 sivua, mielellään vähemmän. Kirja ei voi olla mikään huippusuosittu, koska joudun uusimaan lainaa useaan kertaan. Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kevyttä lukemista vanhuksille voisi esimerkiksi olla romaaneista:

Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja (2010), joka kertoo vanhan miehen jurnutuksista. Myös sarjan muut osat sopivat mainiosti

Sinikka Nopola: Ei tehrä tästä ny numeroo, joka on Eila ja Rampe –sarjan ensimmäinen osa.

Hilja Valtosen Vaimoke (1933) tai Nuoren opettajattaren varaventtiili (1926). Nämä voivat olla osalle jo tuttuja ennestään nuoruudesta.

Vanhuksille voisi lukea myös novelleja, jottei juonta tarvitsisi muistaa ollenkaan kertojen välissä. Esimerkiksi Sinikka Nopolan novellikokoelma Tervehdin teitä kevätsukkahousuilla ja muita kirjoituksia (2001)

tai omaelämäkerrallisia novellikirjoja, kuten esim. :

Tove Jansson Kuvanveistäjän tytär (1969)

Hilja Valtonen Omakehu : muistelmia menneiltä vuosilta (1973)

Elina Karjalainen Reppurin tarinoita (1993). Tässä kirjassa käydään Elina Karjalainen matkustaa ikäihmisenä junalla pitkin Eurooppaa