Käyn silloin tällöin kirjoittamassa tekstejä kirjaston koneilla. Nyt lähiaikoina koneisiin on ainakin täällä Hesassa asennettu office Word 2010…

Kysytty

Hei,
Käyn silloin tällöin kirjoittamassa tekstejä kirjaston koneilla.
Nyt lähiaikoina koneisiin on ainakin täällä Hesassa asennettu office Word 2010 tekstinkäsittelyohjelma,joka on tällaisille Atk ummikoille,jotka eivät muuten atk:ta pahemmin käytä hieman ongelmallinen.
Esim.Yritin säätää rivinväliä ns.normaaliksi eli siten,että kun painaa enteriä,niin seuraava tekstirivi tulee normaalisti heti edellisen alle,en kuitenkaan onnistunut tätä säätämään mistään asetuksista yrityksistäni huolimatta,kutsuin paikalle kirjastovirkailijan,joka ei hänkään osannut säätää sitä,vaan paikalle tarvittiin vielä toinen virkailija,joka sääti jostain asetukset kohdalleen,emme myöskään löytäneet suoraa tulostin kuvaketta.
Voisitteko selostaa helppotajuisesti,mistä nämä säädöt/kuvakkeet löytyvät ja miten ne asetetaan?
Ei ollut entisissä tekstinkäsittelyohjelmissa tällaisia outoja ongelmia,vaan tekstiä pystyi atk avutonkin kirjoittamaan ihan helposti,varmaan kannattas noihin koneisiin asettaa noi rivinvälisäädöt ym.ns.normaaleiksi,niin ei tule ihmisille sekaannuksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rivinvälin valita:

Wordin yläreunassa näkyy niin kutsuttu ylävalikko, josta voi vaihtaa fonttia, tekstin kokoa jne. Tämän valikon keskitienoilla on kohta, jossa voi määrittää tasataanko teksti vasemmalle, keskelle vai vasemmalle. Heti tämän valikon oikealla puolella on valikko rivinvälin asetuksille.

Tarkempiin rivinvälin asetuksiin pääsee valitsemalla ylävalikosta otsikon "Sivun asettelu". Sen jälkeen ylävalikon keskitienoilla on kohta rivinvälin asettamiselle.

Tulostaminen:

Tulostamaan pääsee klikkaamalla ylävalikon vasemmassa yläkulmassa olevaa, sinisenä näkvyää kohtaa "Tiedosto". Ruudulle avautuu koko ruudun täyttävä valikko. Sen aivan vasemmassa laidassa, noin keskitienoilla on valinta "tulosta".

Kysymykseen vastasi erikoiskirjastovirkailija Severi Hirvi.