Kävin Turussa ja siellä pääsi jo kirjastokino.fi:in. Milloinkas Helsingissä?

Kysytty

Hei! Kävin Turussa ja siellä pääsi jo kirjastokino.fi:in. Milloinkas Helsingissä?

Vastaus

Vastattu

Helsingin Kallion kirjasto on pyörittänyt suosittua maksutonta Babykino-elokuvakerhoa viikottain jo vuosia.

https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kallion_kirjasto

Lähetän toiveesi Kirjastokino fi -palvelun hankkimisesta Helsingin kaupunginkirjaston aineiston hankinnasta vastaavalle osastolle.

Sinulla on myös mahdollisuus antaa palautetta ja  esittää toiveita  Helsingin Kirjastopalveluista  kaupungin keskitetyn verkkopalvelun kautta.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/palaute

1 ääntä

Kommentit

Kysymys-vastaus-palstoilla (sekä täällä että Helsingin kysy.fi:ssä) on toistuvasti kerrottu, että Helmet-kirjastoihin saa kortin ja käyttöoikeudet, kunhan käy henkilökohtaisesti hankkimassa kortin sieltä. Sitten asiointi onnistuu etäyhteydelläkin. Eikö tämä päde toiseen suuntaan? Eikö helsinkiläinen olisi voinut saada Turusta sikäläistä kirjastokorttia ja oikeutta käyttää varsinaissuomalaisten verkkopalveluja myös kotiin palattuaan? Vastaavasti Turun asemesta Sipoo tai Hyvinkää, jotka ovat Helmet-alueen ulkopuolella mutta eivät kohtuuttoman matkan päässä...

Kyllä tämä toimii toiseenkin suuntaan. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa ja Kysy.fi:ssä vastataan kysymyksiin, joita palveluiden käyttäjät lähettävät. Väestö on keskittynyt suuriin kaupunkeihin ja varsinkin pääkaupunkiseudulle, ja suuri osa kysymyksistä on lähetetty pääkaupunkiseudulta ja Helsingistä. Niissä tapauksissa vastauskin koskee sitä aluetta. Toimitus

Siis vastaus helsinkiläiselle ja muillekin Helmet-kanta-asiakkaille: Te voitte käydä hankkimassa vaikkapa Turun tai Riihimäen kirjastokortin. Sillä pääsee kyseisten kirjastokimppojen elokuvatarjontaankin!

(Epäselväksi jäi, miten kirjastonhoitajan vastaus väestön ja kysyjien keskittymisestä liittyy kysymykseen helsinkiläisen mahdollisuudesta asioida pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin. Muuten: Suomen väestö on keskittynyt, mutta ei niin että väestökeskipiste olisi Helsingin Pasilassa tai edes Vantaan Tikkurilassa. Piste löytyy Riihimäen pohjoispuolelta.)