Kirja pienestä tytöstä, joka sairastui silmäsyöpään

Kysytty

Hei! Kävin lähikirjastossani kysymässä tästä samasta kirjasta, mutta ahkerasta yrityksestä huolimatta emme löytäneet kirjaa. Lähtötietoni ovat todella heikot, mutta kerron kaiken, mitä tarinasta muistan!

Olen siis lukenut lapsena (noin 13 vuotta sitten) kirjan, joka kertoi perheestä, erityisesti perheen pienestä tytöstä, joka sairastui silmäsyöpään. Tytön äiti havaitsi vauvan silmässä jotain outoa ja (muistaakseni) käänteli vauvaa eri valoissa ihmetellen silmää. Taustalta paljastui syöpä. Lapsen toinen silmä poistettiin ja tilalle laiteettiin jonkinlainen ''tekosilmä''. Mielestäni tarina kerrottiin äidin näkökulmasta. Tyttö selvisi sairaudesta ja tytön äiti oli ylpeä pienestä reippaasta tytöstään, joka ei antanut sairauden haitata elämäänsä.

En muista tytön tai muidenkaan henkilöiden nimiä, en edes sitä, oliko kirja alunperin suomalainen. Kirja saattoi olla tositapahtumiin perustuva, mutta mielestäni se oli kuitenkin romaani.

Tarina kosketti minua silloin ja on jäänyt mieleeni. Olisi hienoa saada lukea tuo tarina uudelleen.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on todennäköisesti Heli Hyvösen tositapahtumiin perustuva teos Karoliina - pieni urhea tyttömme (Karas-sana, 1982).