KAUPPAKIRJA 9 PÄIVÄ HELMIKUUTA VUOSI 1899 Kauppasumma 2000 Suomen markkaa ostetusta maa- ja vesialueesta, ja 900 Suomen markkaa ostetun alueen metsämaalla…

Kysytty

KAUPPAKIRJA 9 PÄIVÄ HELMIKUUTA VUOSI 1899
Kauppasumma 2000 Suomen markkaa ostetusta maa- ja vesialueesta, ja 900 Suomen markkaa ostetun alueen metsämaalla
kasvavista tukkipuista. Kysymykseni . . Minkä arvoinen kauppa kun verrataan myöhäisempään aikaan ja rahanarvon muuttuessa.
Hyvä vai Huono kauppa vuonna 1899

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Tilastokeskus julkaisee sivuillaan rahanarvokertoimet, joilla voidaan muuntaa vuosien 1860–2001 markat ja vuosien 2002–2013 eurot vuoden 2014 euroiksi ja päinvastoin. Laskelmassa on otettu huomioon vuoden 1963 rahanuudistus sekä euroon siirtyminen.
Kun muunnetaan tietyn vuoden rahaa nykyrahaksi, rahasumma kerrotaan taulukon kertoimella. Kun nykyrahaa vastaavasti muunnetaan jonkun aikaisemman vuoden rahaksi, summa jaetaan kertoimella. Laskelmien nykyraha vastaa vuoden 2014 rahaa, koska nykyrahan arvo lasketaan viimeisen kokonaisen vuoden tiedoista.
Rahanarvokertoimien avulla lasketaan rahan ostovoimaa eri aikoina, ei nimellisarvoa
Rahanarvonkerroin 1860–2014
http://www.stat.fi/til/khi/2014/khi_2014_2015-01-19_tau_001.html

Kerrointa käyttäen vuoden 1899 summa 2000 markkaa vastaa 2014 vuoden raha-arvossa 2000 x 4,6312 = 9262,40 euroa ja 900 markkaa 900 x 4,6312 = 4168,08 euroa.

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kauppasumma 2000 markkaa on vuoden 2014 rahanarvon mukaan euroissa laskettuna kerrottava sadalla kun käytetään Tilastokeskuksen rahanarvokertoimia, eli oikea arvo on 926 240 euroa, eikä ainoastaan 9262,4 euroa, kuten edellinen kommentti väitti. Tämä sen vuoksi, että vuoden 1899 markka oli niinsanottuja vanhoja markkoja, joista pudotettiin kaksi nollaa vuoden 1963 rahanuudistuksessa.

Tilastokeskuksen rahanarvotaulukossa on ohjeteksti sikäli puutteellinen tai
peräti virheellinen, että siinä kerrotaan, että "vuoden 1963 rahanuudistus on otettu huomioon". Oikea ohje olisi ollut, että "vanhat markat" tulee muuttaa nykyeuroiksi kertomalla taulukon rahanarvokertoimet sadalla. Vuoden 1899 kauppasopimuksen markat ovat tietenkin ns vanhoja markkoja.

Sain tämän vastauksen "muistaakseni" eduskunnan kirjaston kautta 28.07.2015
Tänään kun kopioin tekstiä kauppakirjan liitteeksi, huomasin "onnekseni" että
KOMMENTIT osioon oli tehty korjaus, joka muutti kauppasumman 100 x ja
hyvä niin, jää seuraaville sukupolville oikeat tiedot.

(Korjauksen tehnyt: Tilastotieteessä väitellyt entinen SP:n virkamies
24. maaliskuu 2016 23:05) KIITOS Kommentit kannattaa lukea . .