Kaupoissa on ilmoitustauluja, joihin asiakkaat voivat laittaa omia ilmoituksiaan.Voiko niihin laittaa esim. itse keitettyjä mehuja myyntiin, vai estääkö joku…

Kysytty

kaupoissa on ilmoitustauluja, joihin asiakkaat voivat laittaa omia ilmoituksiaan.Voiko niihin laittaa esim. itse keitettyjä mehuja myyntiin, vai estääkö joku elintarvikelaki t.m.s? Neuvonnassa eivät osanneet vastata.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira sanoo kotitarveviljelijän myytäväksi tarkoitetuista mehuista mm. seuraavasti:

Jatkojalostuksesta pitää ilmoittaa kunnan viranomaiselle

Alkutuotannon tuotteiden jatkojalostusta lainsäädännön helpotukset eivät koske. Esimerkiksi myytäväksi tarkoitettujen hillojen tai mehujen valmistuksesta on ilmoitettava kunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/alkutuotanto/kasvikset/vil…

Hämeenlinnan kaupungin verkkosivuilla sanotaan tilapäisestä elintarviketoiminnasta elintarvikelakiin viitaten, että ilmoitusta elintarvikevalvontaan ei edellytetä toiminnasta, kun riskit ovat vähäiset.

Ilmoitusta elintarvikevalvontaan ei enää edellytetä seuraavan kaltaisesta toiminnasta (kun riskit ovat vähäiset)

koulun tai yhdistyksen myyjäiset
kahvitarjoilun järjestäminen
makkaranpaisto tai lohen loimutus urheilutapahtumassa
kotona leivotun leivän myynti torilla
karamellin, suklaan tai piparien myynti lahjatavarapuodissa
ns. pop up -ravintolat

Jos toiminnan luonne on sellainen, että riskejä ei voida pitää vähäisenä, on ilmoitus tehtävä. Esimerkkejä:

myydään tuoretta lihaa tai kalaa
myydään raakalihavalmisteita
myydään kylmäsavustettua tyhjiöpakattua kalaa
loimutettu lohi jäähdytetään ja myydään myöhemmin
valmistetaan täyssäilykkeitä
myyjäisissä valmistetaan ja myydään sushia

http://www.hameenlinna.fi/Asuminen-ja-ymparisto/Valvonta/Elintarvikeval…

Katso myös ohjeet ulkomyynnistä:
http://www.hameenlinna.fi/Asuminen-ja-ymparisto/Valvonta/Elintarvikeval…

Paikallista elintarvikevalvontaa ohjaa Kanta-Hämeen alueella Etelä-Suomen aluehallintovirasto ja valtakunnallisesti Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.

http://www.avi.fi/web/avi/avi-etela-suomi#.UhMrMjcWdgh