Kaunokirjoja, joissa esiintyy kenkäteema?

Kysytty

Kaunokirjoja, joissa esiintyy kenkäteema?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainittujen Toiset kengät-, Siniset mokkakengät- ja Kuolema savolaiseen tapaan- kirjojen lisäksi kenkäteema löytyy aikuisten kaunokirjallisuudessa mm. kirjoissa Pentti Haanpää: Yhdeksän miehen saappaat, Oiva Arvola: Kenkähullun matka, Irja Virtanen: Punaiset kengät, Ellery Queen: Kenkäparin arvoitus, Henning Mankell: Italialaiset kengät, Scott Westerfeld: Niin eilistä, Tellervo Rouhiainen: Peilaajatyttö ja mustankiiluvat kengät, Jennifer Weiner: lainakengissä ja Niilo Laaksonen: Pieni poika ja isot saappaat.
Jalkine-aiheisia novelleja ovat Kawabata, Yasunari: Kesäkengät (kokoelmassa Kämmenenkokoisia tarinoita), Prisvin, Mihail: Vaarin huopatossut (kokoelmassa Mille nauratte: valikoima neuvostohuumoria ja -satiiria), Pälsi, Sakari: Luisteltiin vaan vaikkei luistimia ollut (teoksessa Minä ja Fallesmannin Arvo), Rossi, Matti: Kumikenkä (kokoelmassa Kuukkeli ja muita tarinoita), Säisä, Eino: Kumikenkien tarina (kokoelmassa Kuvat kertovat) ja Uusitalo, Olavi: Monot (kokoelmassa Keisarin pöydässä).

Kenkäaihetta on mm.lastenkirjoissa:

Kuvakirjoja: Ahlvik: Pienen miehen suuret kengät, Calmerson: Pupun uudet kengät, Nygren: Simon punaiset saappaat, Prokofjeva: Saapikkaat
Satuja: Andersen, H.C.: Punaiset kengät, Grimm: Puhki tanssitut kengät
Lastenkirjoja: Dieckmann: Elli-Enkeli ja tiukutossut, Lindquist: Tuuti ja punaiset kengät, Pullman: Olin rotta!, eli punaiset kengät
Nuortenkirjoja: Keene: Neiti etsivä ja balettitossujen arvoitus, Marttinen: Viivi Pusu ja Tuhkimon tennari, Nousiainen: Kiinalaiset kengät, Toivola: Miiru ja balettitossut.

Kenkäaiheisia satuja on enemmänkin ja kannattaakin käydä kirjaston lastenosastolla, mikäli niitä tarvitaan lisää.