Kauan sitten luin runoa, jossa rinnastetaan vaihtoehtoja, ja aina kysytään Entä jos kuuntelisit rakkautta/ tai Entä jos kuuntelisit tuota kolmatta Se oli…

Kysytty

Hei,

kauan sitten luin runoa, jossa rinnastetaan vaihtoehtoja, ja aina kysytään Entä jos kuuntelisit rakkautta/ tai Entä jos kuuntelisit tuota kolmatta
Se oli käännösruno, ehkä puolalainen, naisen kirjoittama -
voitko auttaa?

Vastaus

Vastattu

Puolalaisten naisrunoilijoiden lyriikkaa on suomennettu verrattain vähän, enkä tästä joukosta onnistunut täsmälleen etsityn kaltaista runoa löytämään. Etsinnän ulottaminen maantieteellisesti laajemmalle alueelle ei sekään tuottanut ratkaisevasti parempaa tulosta: varteenotettavin ehdokas oli silti puolalainen.

Hannu Tarmion toimittamassa Maailman runosydän -kokoelmassa julkaistu Halina Poświatowskan "kuolemaan asti, sinä sanot" -säkeellä alkava otsikoimaton runo perustuu paljolti "entä jos" -kysymyksen toistolle. Tässä ei kuitenkaan suoranaisesti rinnasteta vaihtoehtoja, vaan runon minä ainoastaan esittää joukon mahdollisia tilanteita ja haluaa tietää, kuinka hänen rakastettunsa niissä toimisi:

"entä jos muutut puuksi / voinko luottaa siihen että kohoat / minun ikkunani alle / entä jos - ikkunaruuduksi / voisinko sitten kielenkärjellä / kutittaa sinun helisevää läsnäoloasi / entä jos - tuuleksi / olisinko ruoho jossa puhallat" - ja niin edelleen (Jussi Rostin suomennos).

Selkeämmin vaihtoehtojen rinnastamiseen perustuu Wisława Szymborskan Parnasso-lehdessä 2/1998 ja myöhemmin suomennosvalikoimassa Sata Szymborskaa julkaistu Mahdollisuuksia, mutta tästä taas puuttuu kysymyksessä kaivattu "entä jos" -rakenne:

" -- Ennemmin viekas hyvyys kuin liian sinisilmäinen. / Ennemmin valloitetut maat kuin valloittajamaat. / Ennemmin pidän omat varaukseni. / Ennemmin kaaos helvetissä kuin järjestys -- " (suomentajat Martti Puukko ja Jarkko Laine).