Katselen tässä erään suomalaisen sotilasjulkaisun nimiölehteä ja sen kääntöpuolta. Bibliografisissa detaljeissa ilmoitetaan erikseen ISBN 10, ISBN 13 ja…

Kysytty

Katselen tässä erään suomalaisen sotilasjulkaisun nimiölehteä ja sen kääntöpuolta. Bibliografisissa detaljeissa ilmoitetaan erikseen ISBN 10, ISBN 13 ja ohjesääntönumero. Hyvä, nämä ymmärretään. Mutta sitten on SAP, joka myös näkyy olevan lukusarja, tosin erilainen kuin ISBN-tunnukset. Mikä tämä SAP on, ja mistä sanoista lyhenne tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

SAP on yritysten ja julkisyhteisöjen käyttämä taloushallintoon liittyvä tietojärjestelmä, jolla voidaan kontrolloida esimerkiksi kirjanpitoa ja varastotoimintoja.

Itse "SAP" on lyhenne saksankielisistä sanoista. Laajemmin se tulee esille SAP-ohjelmistokonsernin koko nimessä: "Systeme, Anwendungen und Produkte in der Datenverarbeitung Aktiengesellschaft", eli alkuosa vapaasti käännettynä "järjestelmät, sovellukset ja tuotteet".

Useissa Puolustusvoimien julkaisuissa esiintyvä numerosarja, "SAP-koodi", liittyy siis Puolustusvoimien omaan julkaisutoimintaan sekä sen taloushallintoon.