Käsittääkseni aikoinaan miesten avioitumisikäraja oli 18, naisten 17 mutta alle 21-vuotias tarvitsi, toisin kuin nykyään, vanhempien luvan. Toisaalta mies sai…

Kysytty

Käsittääkseni aikoinaan miesten avioitumisikäraja oli 18, naisten 17 mutta alle 21-vuotias tarvitsi, toisin kuin nykyään, vanhempien luvan. Toisaalta mies sai avioitua jo alle 18-vuotiaana ja nainen jo alle 17-vuotiaana jos sai paitsi vanhempien myös tasavallan presidentin luvan? Oliko noin?

Vastaus

Vastattu

Naisten ja miesten alimmat avioliittoiät ovat perinteisesti poikenneet toisistaan. Suurimmillaan ero on ollut vuoden 1734 naimakaarilaissa. Mieheltä edellytettiin silloin 21 vuoden ikää, naiselta puolestaan vain 15 vuotta.

Vuoden 1930 alussa voimaan tulleessa avioliittolaissa puolestaan miehen avioliittoiäksi asetettiin 18 vuotta, naisen 17 vuotta. Avioliittoiästä saattoi kuitenkin saada erivapauden esimerkiksi raskauden tähden. Anomus tehtiin oikeusministeriölle, joka valmisteli päätöksen. Oikeusministeriön valmistelun jälkeen tasavallan presidentti teki lopullisen päätöksen erivapauden myöntämisestä. Vuonna 1988 lähtien luvan myöntäjäksi tuli oikeusministeriö tasavallan presidentin sijaan.

Enää mahdollisuutta erityisluvan saamiseen ei ole, sillä sen mahdollisuus poistettiin lainmuutoksella 2019.

Nykyisin avioliiton solmiminen edellyttää täysi-ikäisyyttä eikä alaikäinen näin ollen voi mennä naimisiin. Avioliiton voi solmia siis 18 vuotta täyttänyt henkilö.

2 ääntä

Kommentit

"Nykyisin avioliiton solmiminen edellyttää täysi-ikäisyyttä eikä alaikäinen näin ollen voi mennä naimisiin." Vastauksessa on monta täsmällistä vuosilukua, mutta tästä se puuttuu, vaikka ennen muutosta solmittuja avioliittoja lienee yhä voimassa. Mistä lähtien Suomessa on edellytetty täysi-ikäisyyttä?

Mikä mahtoi olla ajankohta, jolloin naisen avioitumisikä nousi 17:stä vuodesta silloiseen täysi-ikäisyyden rajaan (edellyttäen vanhempien t. holhoojan suostumusta)?

Tämä tapahtui osana avioliittolakiin vuonna 1987 tehtyjä muutoksia, jotka astuivat voimaan vuoden 1988 alusta. Lakiin tuli sukupuolia erottelematon maininta, että ikäraja on 18 vuotta eli sama kuin täysi-ikäisyyden raja oli tuolloin ollut jo jonkin aikaa:

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870411#Pidm46494958787504

Kiitos, juuri tätä täsmätietoa en toisellakaan läpilukemisella havainnut kirjaston vastauksesta. Joukossamme voi yhä olla monia rouvia, jotka on vihitty 17-vuotiaina ennen 1.1.1988 tarvitsematta viranomaisten poikkeuslupia.