Karjalaisia evakuoitiin muualle Suomeen Talvi- ja Jatkosodan jälkeen. Kuinka paljon ihmisiä piti pelastaa sotatoimien vaaran takia eli sodan jaloista? Suurin…

Kysytty

Karjalaisia evakuoitiin muualle Suomeen Talvi- ja Jatkosodan jälkeen. Kuinka paljon ihmisiä piti pelastaa sotatoimien vaaran takia eli sodan jaloista?

Suurin osa evakoista siirtyi muualle Suomeen vasta taistelujen jälkeen ja siis alueluovutusten takia. Esim. Evakon laulu kertoo niistä evakoista, jotka pakenivat sotaa, jota siis taisteltiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun sota päättyi, piti jäljelle jääneeseen Suomeen sijoittaa noin 430 000 siirtolaista. Heistä 407 000 oli karjalaisia. Kotiseudultaan pois joutuivat siirtymään myös petsamolaiset sekä osa Sallan ja Kuusamon asukkaista, yhteensä 23 000 henkeä. Siirtolaisia oli 11 % maan kaikista asukkaista. Lähde: Karjalan Liitto

1 ääntä

Kommentit

Vastaaja ei ole lukenut kysymystä huolella. Evakkoja oli kahta sorttia: ne joille tuli kiireellinen lähtö taistelujen takia; ja sitten ne, jotka siirrettiin muualle Suomeen kaikessa rauhassa, koska aselevon ehtona alueita alettiin luovuttaa. Toki moni karjalainen kuului kumpaankin ryhmään: Talvisodassa kiire, Jatkosodan lopulla rauhallisempi siirtyminen.

Lienee siis kysytty sen joukon lukumäärää, jolle "varttitunti lähtöaikaa silloin annettiin". Toki ennen Talvisotaa jo evakuoitiin joiltakin alueilta väkeä, kiireettä.