Karadzic on näiden päivien ajankohtaistietoa. Mistähän saan lisätietoa - arvosteluja ym ja itse kirjankin luettavakseni. Kirjan nimi suonmennettuna on:…

Kysytty

Karadzic on näiden päivien ajankohtaistietoa.
Mistähän saan lisätietoa - arvosteluja ym ja itse kirjankin luettavakseni.
Kirjan nimi suonmennettuna on:
Karadzic: MUSTA SATU

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Radovan Karadzicin runokokoelmaa Musta satu ei tunnu olevan saatavana Suomen yleisistä kirjastoista, ei myöskään Ruotsin kirjastoista. Kati Juuruksen artikkelissa vuodelta 1996 (ks. alempana) sanotaan, että Helsingin Sanomien toimituksessa kirja on.

Nimiruno löytyy suomennettuna blogista Sirontaa keulassa: http://ok1808.vuodatus.net/blog/1443487

Helsingin Sanomissa julkaistiin vuonna 1996 Kati Juuruksen artikkeli Runoilija, jonka jumalakin hylkäsi (HS 12.5.1996). Se oli kritiikkiarvuuttelu, jossa Claes Anderssonia, Jari Sinkkosta ja Pekka Tarkkaa pyydettiin arvioimaan Karadzicin suomennettu runokokoelma Musta satu. Arvioijille ei kerrottu, kuka runot on kirjoittanut. Helsingin Sanomissa 27.7.2008 Tommi Nieminen kertoi Juuruksen artikkelista artikkelissa Lyyrikon kolme elämää: ”Lastenlinnan psykiatri Jari Sinkkonen arvasi, että runot liittyvät Sarajevon piiritykseen. Mutta ne olivat kuin ’koneen kirjoittamia, tietokoneella tehtyjä’.
’Runoissa on tyhjä, autistinen tunnelma. Kontakti ulkomaailmaan on katkennut, kommunikaatio loppunut. Niissä on pelkoa ja katkeruutta. Jumalakin puuttuu’, Sinkkonen sanoi.
Silloisen kulttuuriministerin ja psykiatrin Claes Anderssonin mukaan runoja leimasi ahdas ja fanaattinen isänmaallisuus. Kirjallisuuskriitikko Pekka Tarkan mielestä ne olivat heikkotasoisia: ’Kirjoittaja tuntuu asettavan itsensä kadottamansa Jumalan asemaan, luonnonvoimaksi, jolle armeliaisuus ja armottomuus ovat sama asia ja jonka todellisuus ei tunne moraalia.’”
Juuruksen arviointiarvuuttelua kritisoi parin viikon kuluttua kirjailija Jouni Tossavainen artikkelissa Me ja muut runoilijat (HS 26.5.1996). Hakulauseella karadzic and sinkkonen and andersson and tarkka saadaan Helsingin Sanomien maksullisesta arkistosta kaikki kolme artikkelia, kun julkaisuaika määritellään alkavaksi vuodesta 1990. Arkisto on kirjastoissa käytettävissä.