Otsikko
Kaksi lapsuuden satua hakusessa : 1. kirjassa seikkailevat hanna hienohelma ja maija miettiväinen, saattaa olla Tammen kultaisissa kirjoissa, muistikuvan…

Kysytty

kaksi lapsuuden satua hakusessa :
1. kirjassa seikkailevat hanna hienohelma ja maija miettiväinen,
saattaa olla Tammen kultaisissa kirjoissa, muistikuvan mukaan..?
2. tässä sadussa kaksi lappalaista (pariskunta?) vaeltavat tunturissa
talvella ja vetävät vauvaa / lasta perässään ahkiossa. Lapsi putoaa ja jää kyydistä eivätkä vanhemmat huomaa. Sudet ottavat lapsen hoitoonsa ... loppuu onnellisesti ja lapsi palautuu vanhemmilleen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hanna Hienohelma ja Maija Miettiväinen esiintyvät Kerttu Juvan teoksessa Näin tehtiin tupa. WSOY 1953.
Reestä putoava "lappalaislapsi" esiintyy Zacharias Topeliuksen sadussa Tähtisilmä. Satu löytyy useastakin Topeliuksen satukokoelmasta mm. Lukemisia lapsille 1 ja Topeliuksen satuaarteet. Sadusta on myös kuvakirjaversio Tähtisilmä, jonka on kuvittanut Veronica Leo. Sadun loppu on sen verran mielenkiintoinen, että se kannattaa lukea ja tulkita aikuisiällä uudestaan.

0 ääntä

Kommentit

Ja vielä tarkennus: Kerttu Juvan teoksen nimi on Niin tehtiin tupa, ei Näin tehtiin tupa.