Kaisa Vasaman v. 1991 valmistuneen kasvatustieteen gradun "Tohtorinhattu- valmistus ja historia" mukaan E.R. Wahlman Oy:llä on ollut vielä tuolloin…

Kysytty

Kaisa Vasaman v. 1991 valmistuneen kasvatustieteen gradun "Tohtorinhattu- valmistus ja historia" mukaan E.R. Wahlman Oy:llä on ollut vielä tuolloin yksinoikeus tohtorinhattujen valmistamiseen ja myyntiin. Nykyisin tohtorinhattuja valmistaa ja myy useampi yritys.

Mihin tämä yksinoikeus on aikoinaan perustunut ja milloin yksinoikeus on lakannut olemasta voimassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
säädöslähteiden pohjalta emme pystyneet selvittämään, mihin yksinoikeus on perustunut. Kävisikö se ilmi tuosta Vasaman pro gradu -työstä? Yksinoikeuksia ja monopoleja poistettiin 1990-luvun puolivälissä, kun Suomi liittyi Euroopan talousalueeseen. Sopimuksen 16 artiklassa kielletään monopolit yritystoiminnassa. Sen perusteella mm. Helsingin yliopiston joutui luopumaan kalenterin julkaisumonopolista. Wahlmanin monopolin kumoamisesta ei löydy säädöstä.