Kaipaisin suosituksia kirjoista, joissa kertoja on lakimies tai asianajana. Fiktiivisiä, ei elämänkerrallisia. Suuret kiitokset!

Kysytty

Hei!

Kaipaisin suosituksia kirjoista, joissa kertoja on lakimies tai asianajana. Fiktiivisiä, ei elämänkerrallisia.

Suuret kiitokset!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuuden kentältä löytyy monenlaisia fiktiivisiä tekstejä, joissa kertoja on asianajaja tai lakimies. Jännityskirjallisuuden saralta tulee heti mieleen John Grisham, jonka suosituissa romaaneissa liikutaan amerikkalaisen oikeusjärjestelmän sokkeloissa; Grishamin teoksissa on tosin useimmiten kaikkitietävä kertoja, mutta ainakin Laiton lakimies (Rogue Lawyer, 2015) on kerrottu päähenkilön näkökulmasta. Grisham on itse aiemmin työskennellyt asianajajana -- samoin kuin ruotsalainen dekkaristi Jens Lapidus, joka novellikokoelmassaan Ainakin äiti yritti (Mamma försökte, 2012) hyödyntää myös asianajajahahmoja kertojina. Kolmantena juristi-kirjailijana mainittakoon saksalainen Ferdinand von Schirach, jonka novellikokoelmien Rikoksia (Verbrechen, 2009) ja Syyllisyys (Schuld, 2010) lyhyisiin, osittain tosipohjaisiin kertomuksiin liittyy aina asianajaja-kertojan analyysi kustakin tapauksesta.

Rikosromaanien genreen lukeutuvista, asianajajahahmojen kertomista romaaneista mainittakoon vielä pari hiukan toisen tyyppistä teosta: sveitsiläisen Friedrich Dürrenmattin Oikeus (Justiz, 1985) on filosofinen, mustan huumorin sävyttämä dekkari, kun taas amerikkalaisen William Kennedyn Gangsteri (Legs, 1975) kertoo gangsteripomon tarinan tämän asianajajan näkökulmasta.

Rikosgenren ulkopuolelta eräs mielenkiintoinen teos, jonka kertoja-päähenkilö on ammatiltaan asianajaja, on Pirkko Saision Mies, ja hänen asiansa (2016), jossa hyvin toimeentuleva, menestyksekkään uran lakialalla tehnyt mies suistuu raiteiltaan ystävän kuoleman ja menneisyyden haamujen ahdistamana.

0 ääntä

Kommentit

Suurin kaikista (Persson Giolito, Malin), vuoden paras rikosromaani 2016