Kaipaisin listaa (n.20-30 teosta) ulkopuolisuuden teemaa (myös kaunokin rinnakkaistermit mukaanluettuna) käsittelevästä kaunokirjallisuudesta, joka on…

Kysytty

Kaipaisin listaa (n.20-30 teosta) ulkopuolisuuden teemaa (myös kaunokin rinnakkaistermit mukaanluettuna)
käsittelevästä kaunokirjallisuudesta, joka on julkaistu ennen 1960-lukua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulkopuolisuuden tai sivullisuuden teema on varmasti yksi yleisimmistä kirjallisuudesta. Yleensähän kirjailijat tuntevat olevansa muun yhteiskunnan ulkopuolella olevia toisinajattelevia poikkeusyksilöitä. Kirjailijoiden omaelämäkerrallisissa teoksissa ulkopuolisuuden teema onkin aina selvästi korostunut.

Yritimme koota listasta mahdollisimman monipuolisen. Luonnollisesti 1900-luvun alkupuolen eksistentialismista kumpuava kirjallisuus on hyvin edustettuna. Monelta kirjailijalta oli mahdotonta valita vain yhtä teosta, koska sivullisuuden teemat ovat mm. Dostojevskin, Kafkan, Kerouacin ja Parosen tuotannossa keskeisiä läpi linjan.

Beckett, Samuel: suurin osa näytelmistä
Blake, William: koko tuotanto
Bromfield: "Kaksikymmentäneljä tuntia"
Camus: "Sivullinen" + koko tuotanto
Chateaubriand: "René"
Dazai: "Ei enää ihminen"
Dazai: "Laskeva aurinko"
Dostojevski: "Karamazovin veljekset"
Dostojevski: "Kirjoituksia kellarista" + koko muu tuontanto
Genet, Jean: "Varkaan päiväkirja"
Goethe: "Nuoren Wertherin kärsimykset"
Hemingway: "Jäähyväiset aseille"
Hesse: "Arosusi"
Hesse: "Demian"
Huysmans: "Vastahankaan"
James: "Naisen muotokuva"
Joyce: "Taiteilijan omakuva nuoruuden vuosilta"
Kafka: "Muodonmuutos" + koko tuotanto
Kerouac, Jack: koko tuotanto
Kierkegaard, Sören: koko tuotanto
Nietzsche, Friedrich: koko tuotanto
Paronen, Samuli: koko tuotanto
Rhys: "Herra MacKenzien jälkeen"
Rhys: "Huomenta, keskiyö"
Sartre: "Inho"
Simenon: "Pikku mies Arkangelista"
Shakespeare: "Othello"
Tolstoi: "Ivan Iljitsin kuolema"

Colin Wilson on kirjoittanut klassikoksi nousseen tutkimuksen "The Outsider" (suomeksi ilmestynyt nimellä "Sivullisen ongelma"), johon kannattaa tutustua. Wilson nostaa mielenkiintoisella tavalla yhdeksi keskeiseksi kirjallisuuden sivullishahmoksi Arabian Lawrencenakin tunnetuksi tulleen T.E.Lawrencen. Häneltä on suomennettu teos nimeltä "Erämään kapina".

Sanojen ajan (http://kirjailijat.kirjastot.fi/) kautta voit etsiä ulkopuolisuuden teemaa käsittelevää suomalaista nykykirjallisuutta. Sieltä löysimme mm. seuraavat:

1. Verronen Maarit "Kulkureita ja unohtajia"
2. Verronen Maarit "Kylmien saarten soturi"
3. Donner Jörn "Linnun varjo"
4. Verronen Maarit "Löytöretkeilijä"
5. Rissanen Pirjo "Posliinihäät"
6. Lumberg Kiba "Repaleiset siivet"
7. Tahvanainen Sanna "Silverflickan"
8. Verronen Maarit "Viimeinen lapsitähti"
9. Ringell Susanne "Åtta kroppar"
10. Verronen Maarit "Älä maksa lautturille"

Lähteitä:

Hosiasluoma, Yrjö: "Kirjallisuuden sanakirja" (WSOY, 2003)
Wilson, Colin: "The Outsider" (Picador, 1978)
http://kirjailijat.kirjastot.fi/