Kaipaisin kirjasuosituksia seuraavilla toiveilla; Kirjan hahmoina toivon olevan peikkoja tai kissamaisia ihmisiä "hyvisten puolella". Genrenä fantasia tai…

Kysytty

Kaipaisin kirjasuosituksia seuraavilla toiveilla; Kirjan hahmoina toivon olevan peikkoja tai kissamaisia ihmisiä "hyvisten puolella". Genrenä fantasia tai scifi tai spefi tmv tähän suuntaan. YA on hyvä, mutta ei tarvitse olla vain nuorille suunnattu, yhtä lailla lasten ja aikuisten kirjat ok. Ohjaavina esimerkkeinä suosikkikirjojani ovat Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi ja Erika Vikin Kaksosauringot-trilogia. Eli lempeää fantasiaa eikä kovasti väkivaltaa tai julmuutta. Queer-teemat toivottuja ja romanttiset sivujuonet etenkin. Luen mielelläni yhtä lailla satuja kuin vakavampaakin kirjallisuutta, tämän toiveen ydinkohta ovat nuo kauniit peikko/kissahahmot tai niiden kaltaisenlajiset hahmot. Kiitos ^^

Vastaus

Vastattu

Lukuneuvojat antoivat seuraavanlaisia vinkkejä:

Lastenkirjallisuuden klassikoita:
Kokko, Yrjö: Pessi ja Illusia. Kotimainen klassikko.
Linklater, Eric: Kuussa tuulee. Lapset mm. muuttuvat kenguruiksi ja kohtaavat eläintarhan eläimiä.
Lewis, C. S.: Narnia-sarja. Tärkeitä hahmoja ovat puhuvat eläimet.

Nuortenkirjoja:
Colfer, Eoin: Fowlin kaksoset -kirjassa karannutta minipeikkoa jahtaa keijukonstaapeli.
Siiri Enorannan kirjat, esim. Tuhatkuolevan kirous. Sukupuolirajoja ylittävä taikamaailmaan sijoittuva teos.
Marr, Melissa: Ilki Ihana. Sekoittaa normaalimaailmaan keijutodellisuutta.
Pullman, Philip: Universumien tomu -sarja. Rinnakkaisia maailmoja ja eläinhahmoisia daimoneja.
Turtschaninoff, Maria: Helsingin alla. Siellä on toinen maailma, jonne keijut, noidat ja peikot ovat paenneet.
White, Kiersten.: Paranormaali. Eviellä on oma erityinen kyky: hän näkee muiden olentojen naamioiden läpi.

Aikuisten kirjoja:
Clarke, Susanna: Jonathan Strange & herra Norrell. Dickensin ja Austenin hengessä kirjoitettu fantasiaromaani.
Pratchett, Terry: Muks! on huumorifantasiasarja Kiekkomaailman 30. osa.
Shaw, Ali: Tyttö joka muuttui lasiksi. Kirjan tragedia paljastuu jo nimestä. Rakkautta, salaisuuksia, surua sekä kiehtovia olioita.
Sarjakuva Karlsson, Kolbeinn: Peikkojen kuningas on surrealistinen ja queer-henkinen.

Genrekirjallisuuden ulkopuolelta:
Fowler, Karen Joy: Olimme ihan suunniltamme. Perhetarina, jonka myötä joutuu pohtimaan isoja kysymyksiä ihmisten ja eläinten suhteesta.
Vähäpesola, Aino: Onnenkissa-kirja on sukupuolirajoja rikkova autofiktio, ei fantasiaa, käsittelee Edith Södergranin runoutta.

Jos luet englanniksi, Adrian Tchaikovskyn kirjoissa on, kuten kollega vinkkaa: ”söpöjä, karvaisia ja älykkäitä hämähäkkejä.” Romantiikkaa ja väkivaltaa maltillisesti, toiseuden käsittelyä paljon.

Englanniksi myös Amanda Hocking: Trylle-trilogia, jossa esiintyy erilaisia olentoja, kuten peikkoja.

Keski-kirjastojen lukuneuvojilta voi pyytää vinkkejä https://keski.finna.fi/Feedback/Form/ReadingRequest.