Otsikko
Kaipaan kirjaa (maantiede), jossa määritellään Lähi-itä? Mediaa seuratessa Lähi-itä on sekava käsite. Wikipedia määritelee sen omalla tavalla, mutta…

Kysytty

Kaipaan kirjaa (maantiede), jossa määritellään Lähi-itä? Mediaa seuratessa Lähi-itä on sekava käsite. Wikipedia määritelee sen omalla
tavalla, mutta löytäisinkö jostain kirjasta selkeän vastauksen siihen, mitkä maat tai alueet määritellään Lähi-itään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suuri Maailmantieto (Helsinki: Valitut palat, 1993) määrittelee Lähi-idän seuraavasti: Lähi-itä on alue, johon kuuluvia maita ovat Turkki, Syyria, Jordania, Israel, Libanon, Afganistan, Iran, Irak, Saudi-Arabia, Jemen, Oman, Arabiemiirikuntien liitto, Qatar, Bahrain ja Kuwait. Poliittisena terminä käytettynä Lähi-itään luetaan myös Egypti ja Kypros.