Juhani Pohjanmiehen "Laboratorio 13" -kirjassa mainitaan eräästä tapauksesta seuraavasti: "Sitten hän luki Reuterin uutisen 'ääntä nopeammasta' lentokoneesta,…

Kysytty

Juhani Pohjanmiehen "Laboratorio 13" -kirjassa mainitaan
eräästä tapauksesta seuraavasti:
"Sitten hän luki Reuterin uutisen 'ääntä nopeammasta'
lentokoneesta, jonka oli rakentanut de Havilland Aircraft
Company. Uusi kone oli nimeltään 'Pääskynen' ja se on
ensimmäinen tasoihin sijoitetuilla reaktiomoottoreilla
varustettu lentokone. Sen nopeus on 1080 km tunnissa
tähänastisen nopeuden ollessa 970 km tunnissa."

Milloin tarkalleen "Pääskynen" lensi? (päivä, kuukausi,
vuosi)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetistä löytyy osoitteesta http://www.gsansom.demon.co.uk/vfaero/oneoff/vf11.htm tieto, että ensimmäinen
Pääskysen prototyyppi eli de Havilland DH.108 Swallow TG283 lensi ensimmäistä kertaa 15. 5. 1946. Toinen prototyyppi TG306 lensi ensimmäistä kertaa kesäkuussa 1946. Kolmas Pääskynen VW120 lensi ensimmäistä kertaa 24. 7. 1947. Tämä kolmas koneista oli ensimmäinen kone, joka Britanniassa ylitti äänen nopeuden. Tämä tapahtui Internet-sivun mukaan 9. 9. 1948. Vuonna 1950 viimeisinkin näistä koneista tuhoutui.