Juhani Ahon Rautatiessä ” ”pääsky lensi kirkonkylästä päin ja suikasi tallin lakkaan”. Mikä on tässä lakka? Räystäs ehkä?

Kysytty

Juhani Ahon Rautatiessä ” ”pääsky lensi kirkonkylästä päin ja suikasi tallin lakkaan”.

Mikä on tässä lakka? Räystäs ehkä?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjan mukaan lakka viittaa toisinaan erilaisiin katettuihin tiloihin, katoksiin tai laavuihin. Esimerkiksi kyyhkyslakka on kesyjen kyyhkysten pesä-, lepo- ja turvapaikaksi rakennettu laatikkomainen suoja tai pieni rakennus. Kysyjän tulkinta kuulostaa oikealta, Ahon teoksessa lakka vaikuttaisi viittaavan juurikin räystääseen tai muuhun katokseen.

Lähde:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/lakka