Otsikko
Juha Vainio riimittelee kappaleessa Kaverit on komeasti palkittu näin: "sotasyyllisiä oisko ne kuitenkin, koplat Villen ja Aukustin". Onko kyseessä vain…

Kysytty

Juha Vainio riimittelee kappaleessa Kaverit on komeasti palkittu näin: "sotasyyllisiä oisko ne kuitenkin, koplat Villen ja Aukustin".
Onko kyseessä vain lauluntekijän naseva sivallus sodankäyneiden arkisten Aukustien ja vaitonaisten Villejen syyllistämistä vastaan, vai viittaavatko nimet joihinkin ajan poliitikkoihin tai diplomaatteihin?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt kirjastossamme olevista Juha Vainiota käsittelevistä kirjoista mainintaa tämän kappaleen sanojen merkityksestä. Laura Henrikssonin v. 2010 ilmestyneessä kirjassa Aivan kuin mainingit sois : Juhan Vainion laulujen äärellä on kerrottu laulusta lyhyesti. Henrikssonin tekstissä ei kuitenkaan mainita Villeä tai Aukustia, joten voi olla, että nimet eivät viittaa tiettyihin henkilöihin.

Laitoin kysymyksesi Juha Vainio -seuraan https://www.juhavainioseura.fi/, mutta en ole vielä saanut vastausta. Palaan asiaan, jos sieltä tulee selvyyttä kysymykseesi.