Joudun työni puolesta pitämään paljon puheita. Olen yrittänyt lukea paljon, jotta voisin viitata joihinkin tunnettuihin klassikoihin. Aika ei kuitenkaan riitä…

Kysytty

Joudun työni puolesta pitämään paljon puheita. Olen yrittänyt lukea paljon, jotta voisin viitata joihinkin tunnettuihin klassikoihin. Aika ei kuitenkaan riitä. Onko olemassa mitään ns. "Kirjojen kirjaa" tai koontiteosta, jossa olisi analysoitu joitakin teoksia. (Tyyliin: Kuten Volter Kilpi teoksessaan toteaa....). Ei siis tarvitsisi lukea koko teosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tästä teoksesta voisi olla apua: Kirjojen kirja (toim. Juhani Salokannel. Otava 1995). Teoksessa kirjallisuudentuntijat esittelevät 73 maailmankirjallisuuden mestariteosta. Kirjastoissa on myös lukuisia sitaatti- ja aforismikirjoja, joita voi käyttää apuna puheiden laatimisessa. Puhetaidon oppaistakin saattaa löytää vinkkejä.