Jostain olen kuullut tai joku väittänyt, että Mûnchenin olympiakisojen 1972 miesten pikamatkojen voittajan silloisen neuvotoliittolaisen Valeri Borzovin…

Kysytty

Hei! Jostain olen kuullut tai joku väittänyt, että Mûnchenin olympiakisojen 1972 miesten pikamatkojen voittajan silloisen neuvotoliittolaisen Valeri Borzovin kultamitalit olisi ammuttu avaruuteen jonkun avaruusaluksen mukana. Onkohan tietoa vai onko tämä pelkkä "huuli"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Avaruusluotainten Voyager 1 ja 2 mukana lähetettiin vuonna 1977 avaruuteen kultaiset äänitteet (Voyager Golden Record). Ne sisälsivät Valeri Borzovin kuvan, jossa hän juoksi 200 metrin pikamatkaa Müncenissä. Mitalinsa hän sai kai pitää. https://www.olympic.org/valery-borzov .