Jossakin kirjassa oli lause "En extra penna är alltid bra att ha." Sama lause on esiintyy intertekstuaalisena lainaus Jonas Hassen Khemirin kirjassa Ett öga…

Kysytty

Jossakin kirjassa oli lause "En extra penna är alltid bra att ha." Sama lause on esiintyy intertekstuaalisena lainaus Jonas Hassen Khemirin kirjassa Ett öga rött.

Onko kyseessä ehkä jokin Per Gunnar Evanderin kirja? Tai ehkä Jens Lapiduksen? Tämä alkuperäinen lähde on itseltäni päässyt unohtumaan, mutta kyseessä on varmasti intertekstuaalinen viittaus/lainaus.

Juoni meni ilmeisesti niin, että varastettiin kynä - ehkä työpaikalta. Varkaus saattoi ehkä kertoa varkaan turhamaisuudesta tai jostain muusta. Asian selvittäminen auttaisi tulkitsemaan Khemirin myöhempää teosta.

Vastaus

Vastattu

Kokeilin hakea lauseella ja sen osalla Google Booksista, jossa on mahdollista tehdä hakuja teosten tekstiin. Hakutulokseksi sain ainoastaan tuon Khemirin teoksen, vaikka Google Booksista löytyy myös Jens Lapiduksen ja Evanderin kirjat ruotsiksi.

Kannattaa vielä kokeilla hakujen tekemistä Google Booksiin varioimalla hiukan lausetta:
https://books.google.se/