Joskus 40-luvulla jokin uskovaisryhmä tms kuulemma kaivoi haudoista ihmisten ruumiin osia ja vei niitä lähteisiin Helsingin Malmilla (lentokentän tai…

Kysytty

Joskus 40-luvulla jokin uskovaisryhmä tms kuulemma kaivoi haudoista ihmisten ruumiin osia ja vei niitä lähteisiin Helsingin Malmilla (lentokentän tai Tattarisuon alueelle). Mistä löytäisin tietoa tästä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyse on todennäköisesti ns. Tattarisuon tapauksesta. Vuonna 1930 Malmilla, Tattarisuon lähteestä löytyi irtileikattu ihmisen käsi. Seuraavana vuonna samasta lähteestä löytyi lisää ihmisen ruumiinosia.  Jäljet johtivat Helsingin Kalliossa toimineeseen ryhmään.

Tapauksesta on kysytty Kyse kirjastonhoitajalta ennenkin. Tässä vastaus vuodelta 2005:
https://www.kirjastot.fi/kysy/loytyyko-teilta-mitaan-tietoa-tattarisuon…

Tapausta on käsitelty myös  kirjassa Valonkantajat . välähdyksiä suomalaisesta salatieteestä. Toimittaneet. Perttu Häkkinen ja Vesa Iitti. Like, 2015
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2440776?lang=fin

Perttu Häkkinen ja Vesa Iitti kirjoittivat tapauksesta myös artikkelin Helsingin Sanomien Kuukausiliitteeseen marraskuussa 2010. Sähköinen linkki artikkeliin (kirjaston ulkopuolella edellyttää Helsingin Sanomien tunnuksia) 25592121lhteell.pdf (sanoma.fi)

Aki Ollikaisen romaani Musta satu. (Siltala, 2015) liittyy löyhästi tapaukseen, mutta on fiktio.
Helmet -- Musta satu / Aki Ollikainen

Muuta aineistoa:
Tattarisuon salaisuus on paljastunut ; 20.08.1932 Suomen Kuvalehti no 34 - Digitaaliset aineistot - Kansalliskirjasto

Ylen arkisto :  Tattarisuon mysteeri tihkui mustaa magiaa | Elävä arkisto | yle.fi

2 ääntä

Kommentit

Tuohon Kuukausiliitteen artikkeliin pääsee kyllä myös ilman HS:n tunnuksia, koska se ei ole osa HS:n sivustoa vaan on PDF-muotoisena Sanoma Median palvelimella.