Otsikko
Josef vai Josif? Stalin oli aikoinaan Josef, mutta nykyään se on Josif. Mistä tämämä muutos johtuu?

Kysytty

Josef vai Josif? Stalin oli aikoinaan Josef, mutta nykyään se on Josif. Mistä tämämä muutos johtuu?

Vastaus

Vastattu

Helsingin kaupunginkirjasto on pari vuotta sitten vastannut tähän kysymykseen seuraavasti:

Helsingin kaupunginkirjasto

Kotimaisten kielten keskuksen julkaiseman venäläisten nimien translitterointiopaan mukaan Stalinin etunimen Иосиф oikea kirjoitusasu olisi Iosif. Koska nimi venäjän kielessä ääntyy j-alkuisena, se voidaan suomen kielessäkin kirjoittaa niin. Oikea kirjoitusasu Josif onkin vakiintunut suomen kieleen.

Lähteitä ja lisätietoja:

Venäläisten henkilönimien opas (toim. Martti Kahla ja Pirjo Mikkonen, Kotus, 2005)

Kotimaisten kielten keskus /nimistöhuolto

0 ääntä

Kommentit

Kysyttiin muutoksesta. Siis mikä oli vanhan kirjoitustavan perustelu tai alkuperä?