Muistan kuulleeni/lukeneeni jostain, että eduskunnassa on päätetty (muistaakseni 1960 luku) naisen tulee saavan pienempää palkkaa mitä mies. Ja tästä on tullut…

Kysytty

Muistan kuulleeni/lukeneeni jostain, että eduskunnassa on päätetty (muistaakseni 1960 luku) naisen tulee saavan pienempää palkkaa mitä mies.
Ja tästä on tullut tuo "Naisen markka on 0.80 mk" sanonta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnassa ei ole päätetty tuollaista; se olisi ollut vastoin kansalaisten yhdenvertaisuutta, joka on keskeinen perusoikeus. Tutkimusten mukaan naisten palkat ovat keskimäärin 20 % alhaisempia kuin miesten palkat, sen takia puhutaan "Naisen markka on 0,80 mk".