Jos Suomen kansalainen ylittää Suomen ja Venäjän rajan Venäjältä Suomeen muualla kuin rajanylityspaikalla, onko se luvaton rajan ylitys, josta voi tulla…

Kysytty

Jos Suomen kansalainen ylittää Suomen ja Venäjän rajan Venäjältä Suomeen muualla kuin rajanylityspaikalla, onko se luvaton rajan ylitys, josta voi tulla rangaistus?

Vastaus

Vastattu

Rajavartiolaitoksen sivuilla kerrotaan: Maahantulo ja maastalähtö on sallittu vahvistettujen rajanylityspaikkojen kautta Valtioneuvoston asetuksella rajanylityspaikoista sekä rajatarkastustehtävien jakamisesta niillä (901/2006). Rajanylittämisestä muualta kuin rajanylityspaikkojen kautta säädetään Rajavartiolain (578/2005) 13 §:n pykälässä.

Rajavartiolaitos voi antaa sinulle rajanylitysluvan Schengen-alueen ulkorajan ylittämiseen muualta kuin rajanylityspaikan kautta ja muulloin kuin rajanylityspaikan vahvistettuna aukioloaikana. Ulkorajalla tarkoitetaan Suomen ja Schengen-alueeseen kuulumattoman maan välistä liikennettä.

Myönnämme rajanylitysluvan, jos siihen on painava syy eikä menettelystä aiheudu vaaraa rajaturvallisuuden ylläpitämiselle. Voimme sisällyttää lupaan rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi välttämättömiä ehtoja.

Saat lisätietoja ulkorajan ylittämisestä muualta kuin rajaylityspaikan kautta raja- ja merivartiostojen esikunnista.

Rajavartiolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050578#L3P13