Jos sanon että valehtelen aina valehtelenko silloin?

Kysytty

Jos sanon että valehtelen aina valehtelenko silloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on esimerkki niinsanotusta Valehtelijan paradoksista, joka tunnetaan jo antiikin Kreikasta. Sitä on pohdittu ainakin kertaalleen myös filosofian ylioppilaskokeessa, ja siihen Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat Feto ry:n sivulla annettu vastaus tiivistää ongelman ja sen ratkaisuyritykset seuraavasti.

"Jos valehtelija kerran sanoo valehtelevansa, niin hän puhuu totta; mutta jos hän puhuu totta, niin silloin pitää paikkansa, että hän valehtelee - siis ei puhukaan totta. Puhuukoo siis sellainen henkilö totta, joka sanoo valehtelevansa vai valehteleeko hän myöntäessään valehtelevansa? Voiko puhua totta valehdellessaan ja valehdella puhuessaan totta? Valehtelijan paradoksi tunnetaan myöhäisantiikin Kreikasta. Sen on keksinyt Eubulides. Tässä paradoksissa syntyy ristiriitatilanne, koska olettamuksesta, että Valehtelija puhuu totta, seuraa, ettei hän puhu totta ja olettamuksesta, että hän valehtelee, seuraa, että hän puhuu totta. Niinsanottu ristiriidattomuusperiaate logiikassa sanoo, että mikään väite ei voi olla sekä tosi että epätosi. Valehtelijan paradoksi rikkoo tätä periaatetta vastaan. Se on siis haaste logiikan toimivuudelle. Kysymyksessä ei ole mikään saivartelu, koska väite "Tämä väite on epätosi" voidaan aivan hyvin ja ymmärrettävästi esittää.

Kautta historian on yritetty eri tavoin purkaa Valehtelijan paradoksia. On mm. ehdotettu, että väitteet puhuvat aina jostakin toisesta asiaintilasta kuin itsestään ja ettei itseensäviittaavia väitteitä saisi ollenkaan yrittää esittää. Tämä on kuitenkin kyseenalaista, koska kieli toimii niin että itseensäviittaaminen on mahdollista. Ongelmattomasti voidaan sanoa esimerkiksi "Sana 'viisitavuinen' on viisitavuinen". Sitä paitsi Valehtelijan paradoksi saadaan syntymään myös silloin, kun tutkittavat väitteet eivät viittaa itseensä. Voin esimerkiksi kirjoittaa paperille lauseen "Se, mitä kääntöpuolella sanotaan, ei ole totta" ja paperin toiselle puolelle lauseen "Se, mitä kääntöpuolella sanotaan, on totta"." (http://www.feto.fi/YO/k98.html#5)

4 ääntä

Kommentit

Joku etsi "lapsille ja nuorille erilaisia materiaaleja, joissa käsiteltäisiin energiankulutusta ja liikennevalintoja kestävän kehityksen näkökulmasta"
Lapset oppivat koulussa, että energia ei kulu. Liikennevalinnat tekevät aikuiset. Kehitys kestää vapaudessa. Tuskinpa lapsia kiinnostavat aikuisten poliittisesti korruptoituneet opinkappaleet.