Otsikko
Jos olen hukannut, ja myös korvannut lainaamani kirjan, hankkiiko kirjasto uuden tilalle? Haluaisin tietää, koituuko hukkaamisesta muuta kuin aineellista…

Kysytty

Jos olen hukannut, ja myös korvannut lainaamani kirjan, hankkiiko kirjasto uuden tilalle? Haluaisin tietää, koituuko hukkaamisesta muuta kuin aineellista vahinkoa....ts. että joku toinen ei pääsekään lukemaan kyseistä teosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot pyrkivät yleensä korvaamaan kadonneen niteen, jos sitä on vielä saatavana (aina ei ole). Automaattisesti uutta kappaletta ei kuitenkaan osteta, sillä on mahdollista, että kirjastoon jää nimekkeestä riittävä määrä niteitä tuon kadonneen jälkeenkin. Näin on usein sellaisten kirjojen kohdalla, joita on aikoinaan hankittu runsaasti.

Sellaisissa tapauksissa, joissa asiakas kadottaa kirjaston ainoan kappaleen, jota ei myöskään voi ostaa kaupasta, voi tietysti käydä myös niin, että joku toinen asiakas ei pääse kirjaa lukemaan. Onneksi meillä on Suomessa tehokas kaukolainajärjestelmä, jonka avulla kirjan voi saada luettavakseen jonkin toisen kirjaston kokoelmista.

Sellaiset tapaukset, joissa asiakas kadottaa koko kirjastojärjestelmän ainoan kappaleen, ovat onneksi erittäin harvinaisia.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto