Otsikko
Jos muuttaisin johonkin maahan, jossa on enemmän hellettä kuin Suomessa, missä ajassa tottuisin siihen? Koska kun olen kuullut väitettävän, että suomalainen ei…

Kysytty

Jos muuttaisin johonkin maahan, jossa on enemmän hellettä kuin Suomessa, missä ajassa tottuisin siihen? Koska kun olen kuullut väitettävän, että suomalainen ei yleensä kestä kovia helteitä. Sama henkilö sanoi, että on mieluummin 40 asteen pakkasessa kuin helteessä. Itse en kyllä vapaaehtoisesti olisi välttämättä kummassakaan, mutta mieluummin kuitenkin lämpimässä kuin kamalan kylmässä, eli esim. 20 astetta plussan puolella on jo ihan hyvä.

Vastaus

Vastattu

Ylen sivuilla on aiheesta uutinen vuodelta 2014. Uutiseen haastateltu Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Hannu Rintamäki kertoo, että helteeseen sopeutuminen kestää kymmenestä päivästä kahteen viikkoon. Kuumuuden sietoon vaikuttavat kuitenkin monet seikat, mm. ikä, terveydentila, kunto ja kyky hikoilla. Koko uutinen on luettavissa alla olevasta linkistä:

https://yle.fi/uutiset/3-7393617

.